BYD vil revolutionere elbiler med nyt batteri

BYD er på vej med solid state-batterier, der lover ekstrem rækkevidde, lynopladning og lavere priser – men det varer lidt, før teknologien rammer de billigste elbiler.

BYD vil revolutionere elbiler med nyt batteri

BYD introducerer solid state-batterier i 2027 med op til 1.500 km rækkevidde og 12 minutter ladetid.

Batteriteknologien giver lettere, sikrere og billigere elbiler, men masseproduktionen forventes først omkring 2030 – se hvordan det kan ændre elbilmarkedet for danskerne.

Se også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi

BYD arbejder på solid state-batteri med 1.500 km rækkevidde

BYD planlægger at introducere sulfidbaserede solid state-batterier i de første premium-biler i 2027 og sigter mod at introducere dem i masseproducerede elbiler i 2030.

Den kinesiske bilproducent forventer at kunne opnå en høj energitæthed på op til 400 Wh/kg – 2,5 gange højere end dagens BYD Blade-batterier,

BYD’s solid state-batteri vil give elbiler en ekstremt lang rækkevidde på helt op til 1.500 km, mens en opladning vil tage kun 12 minutter.

Med i pakken følger også højere sikkerhed og længere levetid, som er flere af de mange fordele ved at udskifte den flydende elektrolyt med en fast af slagsen.

BYD har allerede testet solid state-batterier i prototyper af sedanen Seal.

Se også: Hvor lang rækkevidde har elbiler om vinteren?

Solid state-batterier kan gøre elbiler billigere og bedre

Selv om BYD allerede vil tage solid state-batterier i brug i 2027, går der lang tid, før vi ser teknologien i BYD’s billigere elbiler. Netop prisen er en af grundene til, at solid state-batterier er så lovende. På grund af den højere energitæthed fylder og vejer batterierne væsentligt mindre end dagens LFP- og NMC-batterier, og i takt med, at produktionen af batterierne kommer op i gear, bliver de billigere at producere. Og det vil på sigt give endnu billigere elbiler end i dag.

Med introduktionen af solid state-batterier i fremtidens elbiler forsvinder mange af de ulemper, som eksisterende elbilbatterier har. For det første fjerner de enhver rest af rækkeviddeangst, da man vil kunne køre lige så langt som eller sågar længere end mange benzin- og dieselbiler.

Den hurtige ladetid på 12 minutter giver også mindre spildtid, når man oplader elbilen på farten. Allerede i dag er en ladetid på 12 minutter mulig i enkelte elbiler, men det væsentlige bliver at få gjort kort ladetid tilgængelig i selv billigere elbiler.

Elbiler har allerede i dag utrolig god brandsikkerhed, men hvis den kan blive endnu bedre af skiftet til faststofbatterier, er det blot en ekstra fordel og tryghed for forbrugerne.

De mange bilproducenter, som i disse år arbejder på solid state-batterier, vil uden tvivl accelerere udviklingen af elbiler med solid state-batterier i de kommende år. Vi ser frem til, at elbiler bliver benzin- og dieselbiler endnu mere teknologisk overlegne, end de allerede er.

Se også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling