Danskerne bør have ret til opladning af elbil

730.000 danskere bor i etageejendom, hvor der ikke nødvendigvis er mulighed for at få opsat egen ladeboks til elbilen. Derfor skal danskerne have laderet, lyder nyt forslag.

Danskerne bør have ret til opladning af elbil

Ifølge Danmarks Statistik er der 730.000 danske familier med bil, som bor i etagebolig, rækkehus eller lignende. Her har man ikke nødvendigvis mulighed for fast parkering og dermed at få opsat egen ladeboks.

Tal fra Danmarks Statistik viser også, at 34 procent af den danske befolkning bor i etagebolig, men de står kun for 14 procent af de købte elbiler i det seneste 2,5 år. Omvendt bor cirka en tredjedel af befolkningen i parcelhus, men de udgør til gengæld 64 procent af alle køberne af elbiler.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Det skal være en ret at kunne oplade elbilen

Det er et problem for den grønne omstilling, mener De Danske Bilimportører. Derfor bør der gives laderet til de danske familier med bil, der ikke har egen parkering og derfor ikke kan opsætte egen ladeboks.

Laderetten vil gøre det muligt for danskerne, som ikke kan få egen ladeboks, at kræve af kommunen, at der opsættes ladestandere på offentlige parkeringspladser ved ejendommen.

“Vi ser desværre eksempler på, at borgere afleverer deres elbil tilbage, fordi der ikke er tilstrækkelig mulighed for opladning tæt på bopælen. Det er brandærgerligt”, siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.

Det kan lyde dyrt at tvinge kommunerne til at opsætte ladestandere for at imødekomme de mange danskere, der bor i etagebolig. Men ligesom parkeringspladserne vil ladestanderne være offentligt tilgængelige, og for kommunerne er der ikke mange omkostninger forbundet ved tiltaget, lyder det fra De Danske Bilimportører.

Ifølge brancheorganisationen skal kommunerne nemlig bare lave udbud, som private aktører kan byde ind på.

“Det bedste ved vores forslag er næsten, at det ikke koster det offentlige noget. Tværtimod. Det offentlige skal bare sørge for at få sat udbuddene i gang hurtigst muligt, så ladestanderne kan komme op. Det er der private aktører, der tilmed vil betale for”, siger Mads Rørvig.

Læs også: 1.360 lynladere i Danmark – mere end en fordobling på et år

Antal offentlige ladepunkter per 1.000 familier i etageejendom

Som vi tidligere har beskrevet, er der enorm stor forskel fra kommune til kommune på, hvor mange offentlige ladestandere der er opsat.

Det er derfor heller ikke så overraskende, at der også er stor forskel på, hvor mange offentlige ladepunkter der er per 1.000 familier med bil, og som bor i etageejendom.

Nedenstående tabel viser, hvilke kommuner der har færrest offentlige ladere til elbiler i forhold til antal familier med bil, og som samtidig bor i etageejendom, hvor der ikke nødvendigvis er mulighed for at oplade en elbil op.

Nr. Kommune Offentlige ladepunkter per 1.000 familier med etageejendom
1 Vallensbæk 2,3
2 Skive 5,7
3 Brøndby 12,3
4 Ishøj 12,4
5 Halsnæs 14,1
6 Frederikssund 14,2
7 Allerød 14,8
8 Rudersdal 15,3
9 Aalborg 16,3
10 Fredericia 16,4
11 Næstved 17,9
12 Mariagerfjord 18,8
13 Greve 19,5
14 Hørsholm 19,6
15 Brønderslev 20,1
16 Fredensborg 20,3
17 Gentofte 20,5
18 Ikast-Brande 20,5
19 Holbæk 20,7
20 Odense 21,1
21 Herning 21,5
22 Favrskov 21,5
23 Hillerød 22,2
24 Furesø 22,8
25 Viborg 23,3
26 Haderslev 23,3
27 Gribskov 23,6
28 Rødovre 23,9
29 Silkeborg 25,1
30 Glostrup 25,5
31 Daaborg-Midtfyn 25,7
32 Egedal 25,8
33 Vordingborg 26
34 Slagelse 26,3
35 Ballerup 27,3
36 Randers 27,4
37 Vejle 28,2
38 Køge 28,4
39 Aarhus 28,6
40 Glassaxe 28,6
41 Frederiksberg 28,7
42 Kolding 28,7
43 Hvidovre 28,8
44 Kalundborg 29,9
45 Dragør 30,7
46 Lyngby-Taarbæk 31,4
47 Svendborg 31,5
48 Helsingør 31,7
49 København 33,3
50 Varde 33,5
51 Lolland 33,7
52 Horsens 34,5
53 Høje-Taastrup 35,9
54 Esbjerg 36,3
55 Sønderborg 36,8
56 Herlev 36,8
57 Roskilde 37,1
58 Struer 37,3
59 Albertslund 38,2
60 Holstebro 38,3
61 Nyborg 39,6
62 Vesthimmerlands 40,2
63 Assens 40,6
64 Tårnby 41,4
65 Hedensted 42
66 Aabenraa 44,1
67 Odder 44,3
68 Ringsted 44,3
69 Frederikshavn 44,7
70 Guldborgsund 45,9
71 Norddjurs 45,9
72 Stevns 47,1
73 Nordfyns 48,8
74 Kerteminde 49,9
75 Solrød 51
76 Odsherred 51,6
77 Lemvig 53,2
78 Tønder 54,1
79 Faxe 55,3
80 Langeland 58,8
81 Skanderborg 63,7
82 Morsø 64,2
83 Hjørring 64,7
84 Sorø 68,6
85 Lejre 72,4
86 Thisted 77,7
87 Ringkøbing-Skjern 78,4
88 Billund 78,7
89 Middelfart 91,1
90 Vejen 99,6
91 Rebild 146,4
92 Jammerbugt 157,9
93 Syddjurs 163,3
94 Bornholm 164,8
95 Samsø 202,2
96 Læsø 222,2
97 Ærø 354,4
98 Fanø 431,4

1.000 personer i etageejendom deles om tre ladeudtag

Målet for mange af kommunerne bør ikke nødvendigvis være at have flest offentlige ladere per 1.000 indbyggere, men også at have nok offentlige ladere i forhold til antallet af indbyggere, der bor i etageejendom uden mulighed for at få egen ladeboks i hjemmet.

Af tabellen ovenfor fremgår det, at Vallensbæk og Skive er de to kommuner med suverænt færrest offentlige ladestandere til dem, der bor i etageejendom. Her skal 1.000 indbyggere, der bor i etageejendom og har bil, deles om henholdsvis 2,3 og 5,7 offentlige ladestandere.

Kigger man på landets mest befolkede kommune, Københavns Kommune, ser det heller ikke alt for godt ud. Selv om der er i omegnen af 2.700 offentlige ladepunkter i byen, er det slet ikke nok til at dække behovet for de mange indbyggere i hovedstaden, der bor i etageejendom. Her er der kun 33,3 offentlige ladepunkter per 1.000 indbyggere, der bor i etageejendom.

Bedst står det til på øerne Fanø, Ærø, Læsø, Samsø og Bornholm, som alle har flere hundreder af offentlige ladere per 1.000 indbyggere, der bor i etageejendom. Bedst er Fanø med 431 ladere per 1.000 indbyggere i etageejendom. Netop på de små øer gælder dog andre forhold, hvor langt de fleste bor i eget parcelhus med mulighed for at få opsat egen ladeboks.

 Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi