Derfor er salget af elbiler er gået i stå

Høje priser på elbiler, rækkeviddeangst og manglende ladeinfrastruktur er årsager til, at salget af elbiler i Europa falder sammenlignet med sidste år.

Derfor er salget af elbiler er gået i stå

Antallet af nyregistrerede elbiler fortsætter med at falde i Europa, mens væksten i salget aftager i USA.

Elbilrevolutionen viser tidlige tegn på at løbe tør for strøm i Europa, mens rapporterne også tegner et mindre rosenrødt billede i USA, efter at konsulentfirmaet J.D. Power har sænket sin salgsprognose for vækst i elbiler fra 12 procent i år til kun 9 procent.

Ifølge European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) udgjorde rene elbiler 12 procent af EU’s bilmarked i juli, hvilket er et fald fra 13,5 procent året før.

Nyregistreringerne af elbiler faldt med 10,8 procent, og tilbagegangen i lande som Tyskland (-36,8 procent) opvejede fremgangen i lande som Danmark, hvor elbilsalget fortsætter med at vokse.

Se også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Rækkeviddeangsten lurer stadig

Nicholas Farhi, der er partner hos OC&C Strategy Consultants, tilskriver faldet bekymringer om rækkevidden.

”De største barrierer er fortsat rækkevidde, adgang til ladestandere og købsomkostninger,” siger han og tilføjer:

”Nuværende elbilister er dog meget tilfredse, og 80 procent anbefaler kraftigt elbiler til deres venner, og den eneste væsentlige kilde til deres klager er opladning uden for hjemmet, som er svær at finde, svær at betale for, langsom eller i stykker.”

Se også: Disse kommuner har flest opladere til elbiler

Billige elbiler mangler fortsat

På trods af den langsommere end forventede vækstrate i USA forudsiger J.D. Power stadig, at salget af elbiler vil udgøre 36 procent af landets marked i 2030 og stige til over 50 procent i 2035.

Tallene for markedsandele i Europa og USA viser, at den del af befolkningen, der har råd til elbiler og adgang til ladeinfrastruktur, sandsynligvis allerede har taget valget om at skifte til elbiler, hvorfor vi nu ser tegn på en stagnerende vækst.

For andre kunder er skiftet til en ny elbil stadig en dyr beslutning, som i stigende grad bliver udskudt. De helt billige elbiler til under 200.000 kroner lader nemlig stadig vente på sig.

Se også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi