Elbiler er blevet 75 gange mere pålidelige siden 2011

Går højvoltsbatterierne i elbiler ofte i stykker? Nej, viser ny undersøgelse. I 2011 så statistikken ikke god ud, men i dag er der kun fejl i 0,1 procent af alle elbiler.

Elbiler er blevet 75 gange mere pålidelige siden 2011

Elbilers litium-ion-batterier er blevet mindre tilbøjelige til at gå i stykker i løbet af de senere år. Det viser den nye undersøgelse New Study: How Long Do Electric Car Batteries Last?, som virksomheden Recurrent står bag. Undersøgelsen er for nylig blevet videreformidlet af det amerikanske energiministeriums kontor for køretøjsteknologier.

Se også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Batterifejl i hver 13. elbil i 2011 – nu er det hver 1.000

Ifølge undersøgelsen er der sket betydelige fremskridt på elbilers pålidelighed og holdbarhed efter de første mange år med serieproduktion af elbiler.

Data fra cirka 15.000 genopladelige køretøjer fra modelårene 2011 til 2023 viste, at der i begyndelsen (2011-2015) var langt hyppigere udskiftning af batterier på grund af fejl (uden for tilbagekaldelser som Chevrolet Bolt EV) end i de senere år (2016-2023).

I begyndelsen, da et begrænset antal modeller var tilgængelige, endte op til flere procent af køretøjerne med en batterifejl. Ifølge dataene var det værste modelår 2011 med en fejlrate på 7,5 procent (hvis man ser bort fra tilbagekaldelser). I de næste par år var den mellem 1,6 og 4,4 procent. Det indikerer, at flere procent af elbilbrugerne blev ramt af en batterifejl.

Som man kan se i grafen ovenfor, skete der i 2015 et markant fald, og siden 2016 har fejlraten på elektriske biler været utrolig lav – mellem 0,1 og 0,5 procent. Fejlraten i 2023 er hele 75 gange lavere, end den var i 2011. Det ser altså ud til, at der absolut intet er at bekymre sig over, når det kommer til elbilers pålidelighed og holdbarhed.

Forbedringerne i elbilerne kommer, efterhånden som bilproducenterne er blevet klogere på teknologien og har udviklet bedre og mere moderne teknologier, herunder aktiv væskekøling af batterier, nye strategier for termisk batteristyring samt nye batterikemier. Og så er det heller ikke utænkeligt, at kvalitetssikringen er blevet bedre med årene.

Disse elbiler har været ramt af flest fejl på batteriet

Hvilke elbiler var det så, der blev ramt af fejl i de tidlige år? Eftersom markedet primært bestod af elbiler fra to bilproducenter – Tesla og Nissan – er det også dem, der figurerer på listen over de mest fejlramte modeller i starten af 2010’erne.

Den højeste andel af batterifejl blev konstateret i de tidlige udgaver af Tesla Model S og Nissan Leaf.

8,5 procent af 2013-udgaven af Tesla Model 3 havde fejl på batteriet. Lidt bedre blev det i 2014-udgaven (7,3 procent), mens det igen blev bedre i 2015-udgaven (3,5 procent).

Samme historie gentager med Nissan Leaf. 8,3 procent af 2011-udgaven af Nissan Leaf havde fejl på batteriet, mens det i 2012-modellen faldt til 3,5 procent.

Foto: Recurrent

På billedet ovenfor ses det, hvor stor en andel af batterierne i udvalgte elbiler – baseret på data fra i alt 15.000 bilister – der fejlede. Chevrlet Bolt EV og Hyundai Kona Electric skiller sig ud, fordi begge elbiler var udstyret med et højtvoltsbatteri fra LG Energy Solution, som var defekt og blev tilbagekaldt.

Se også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi