Elbilister udleder mere CO₂ end gennemsnittet
Elbiler skulle være det klimavenlige transportmiddel, der bidrager til grøn omstilling. Alligevel udleder ejere af elbiler mere CO₂ end den gennemsnitlige bilist, viser ny undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet PLOS Climate.
Se også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Elbilister udleder mere CO₂ end andre
Undersøgelsen er foretaget af to psykologer og en økonom ved Turku Universitet i Finland, som har analyseret spørgeskemaer sendt til tusindvis af tilfældige voksne i Finland om deres livsstilsvalg, bilbrug, miljøholdninger og hvad de mente om elbiler.
Ved at analysere 3.857 respondenters data fra spørgeskemaet CLIMATE NUDGE fra 2022 fandt forskerteamet ud af, at folk, der køber elbiler, er mere velhavende end gennemsnittet. De er også mere veluddannede og kører i gennemsnit flere kilometer om året.
Forskerne fandt også frem til, at personer i husstande med elbiler har et gennemsnitligt CO₂-aftryk på 8,66 ton CO₂-ækvivalenter, mens personer i husstande med biler med brændstofmotor har en lavere gennemsnitlig udledning på 8,05 ton CO₂-ækvivalenter. Den gennemsnitlige elbilist har altså et højere CO₂-fodaftryk end folk, der ikke købte og kørte i elbiler, men forskellen er ikke statistisk signifikant.
Se også: EU mangler 19.000 ladestandere til elbiler om ugen for at nå CO₂-mål
Klimavenlige elbiler kan ikke opveje øget CO₂-udledning
Årsagen til den højere udledning er altså ikke selve elbilerne, men at elbilister er mere velhavende og gennem deres højere forbrug udleder mere CO₂ til trods for, at de kører mere klimavenligt. De bruger mere strøm, de forbruger flere varer, som ofte har en vis udledning af drivhusgasser, og de kører og rejser mere, lyder det.
Brugen af en elbil kan altså i sidste ende ikke opveje et generelt større CO₂-aftryk afstedkommet af ens øvrige livsstilsvaner.