EU mangler 19.000 ladestandere til elbiler om ugen for at nå CO₂-mål
En ny rapport fra European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) afslører en alarmerende mangel på offentlige ladestandere til elbiler i EU.
Der er nemlig en massiv kløft mellem det nuværende tempo, hvor ladestandere udrulles, og det antal offentlige ladestandere, der rent faktisk er behov nødvendigt for at opfylde EU’s mål for reduktion af CO₂-niveauet.
Se også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
God ladeinfrastruktur i hele EU er nødvendig
Mellem 2017 og 2023 er antallet af elbiler i EU vokset tre gange hurtigere end antallet af nyopførte ladestandere, viser ACEA’s rapport.
Hvis man ser fremad, har EU derfor brug for otte gange flere offentlige ladestandere om året inden 2030, viser brancheorganisationens beregninger.
“Det er bekymrende, at udviklingen er gået den vej de seneste år. Elbilernes udbredelse kræver ikke bare god ladeinfrastruktur i enkelte lande, men på tværs af hele EU. Opstillingen af ladestandere skal gevaldigt op i tempo,” siger Allan Skytte Christensen, der er chefkonsulent i De Danske Bilimportører.
ACEA’s generaldirektør, Sigrid de Vries, stemmer i:
“Vi er meget bekymrede over, at udrulningen af infrastruktur ikke har holdt trit med salget af elektriske biler i de seneste år. Desuden er der risiko for, at denne “infrastrukturkløft” bliver større i fremtiden – i langt højere grad, end Europa-Kommissionen anslår.”
Mangler 19.000 nye ladestandere i EU om ugen
Sidste år blev der installeret lidt over 150.000 offentlige ladestandere i hele EU. Det svarer til under 3.000 om ugen i gennemsnit, hvilket giver et samlet antal på over 630.000 ladestandere.
Ifølge EU-Kommissionen skal der installeres 3,5 millioner ladestandere inden 2030. At nå dette mål vil betyde, at der skal installeres omkring 410.000 offentlige ladestandere om året eller næsten 8.000 om ugen. Det er næsten tre gange hurtigere end tempoet i 2023.
ACEA vurderer dog, at der vil være behov for 8,8 millioner ladepunkter i 2030. For at nå dette mål skal der installeres 1,2 millioner offentlige ladestandere om året eller over 22.000 om ugen. Det er otte gange den seneste årlige installationsrate.
Laderet for elbilister, der bor i lejlighed
“Der er behov for politisk handling, og det skal gå stærkt, hvis vi skal nå klimamålene. AFIR-forordningen stiller krav til opsætning af ladeinfrastruktur i de enkelte medlemslande, men det er slet ikke nok. Vi skal have alle kommuner til at sætte ambitiøse mål for udrulningen af ladeinfrastruktur,” siger Allan Skytte Christensen og tilføjer:
”Og vi skal have indført laderet for de borgere, der bor i etagebyggeri uden adgang til egen ladeboks, så der kommer flere udbud. Kun på den måde vil manglen på lademuligheder ikke stå i vejen for elektrificeringen af transporten.”