Europa udfordrer asiatiske producenter af batterier til elbiler

Batterier til elbiler bliver primært produceret i Asien og USA, men nu er en svensk virksomhed klar til at sætte Europa på batterilandkortet.

Europa udfordrer asiatiske producenter af batterier til elbiler

Størstedelen af verdens batterier til elbiler fremstilles i øjeblikket i USA og særligt i Asien, men svenske Northvolt håber at kunne ændre på dette. Selskabet har som den første europæiske batteriproducent produceret sit første lithium-ion-batteri designet, udviklet og samlet på en såkaldt “gigafabrik” i Sverige.

Det første batteri kom af samlebåndet den 28. december og det har været undervejs siden 2017, hvor det blev annonceret, at gigafabrikken skulle bygges.

Årlig produktion på 60 GWh

En gigafabrik kan klassificeres som et batterifabriksanlæg i stor skala, hvor den årlige produktion måles i gigawatttimer (GWh). Anlægget, Northvolt Ett i Skelleftea i det nordlige Sverige, forventes at have en årlig produktion på 60 GWh.

Northvolt forklarer, at de kommercielle leverancer vil begynde i 2022. Med en forventet årlig produktion på 60 GWh vil fabrikken kunne levere batterier til omkring 1 million elbiler.

Northvolt går i direkte konkurrence med de asiatiske og særligt kinesiske batteriproducenter. Asien sidder i dag på over 87 procent af den årlige batteriproduktion til elbiler og markedet er vurderet til at omsætte for 172 milliarder kroner alene i år. Fremover bliver markedet endnu større.

Selskabet forklarer selv, at der er tale om et nyt kapitel i den europæiske industrihistorie. Peter Carlsson, medstifter og administrerende direktør for Northvolt, forklarer, at dette første batteri naturligvis kun er begyndelsen.

”De kommende år vil Northvolt Ett udvide sin produktionskapacitet kraftigt for at muliggøre den europæiske overgang til ren energi”, slår han fast.

Se også: Områder hvor internationale tech-virksomheder er størst

Skal levere batterier til BMW, VW, Volvo og Polestar

Northvolt har indledt samarbejde med bilproducenterne BMW, Volkswagen, Volvo og Polestar og har underskrevet kontrakter til en værdi af næsten 200 milliarder kroner.

Selskabet har hentet næsten 43 milliarder kroner fra en lang række investorer. Den seneste finansieringsrunde fik investorer som Goldman Sachs, VW, svenske og canadiske pensionsfonde og investeringsforvaltningsselskabet Baillie Gifford med på vognen.

Fokus på genanvendte battericeller

Northvolt fokuserer på har produceret genbrug i produktionen af batterier. Selskabets genbrugsprogram, Revolt, har allerede produceret sin første battericelle med 100 procent genanvendt nikkel, mangan og kobolt og materialevalidering har vist, at batterier produceret med genbrugte metaller har samme ydeevne som celler produceret med nyudvundne metaller.

Som noget helt unikt blev alle genanvendelses- og produktionsprocesser gennemført på et enkelt sted, nemlig på Northvolt Labs i Västerås, Sverige. Det beskrives som et gennembrud for batteribranchen i bestræbelserne på en bæredygtig forsyning af batterier.

Se også: Nyheder om international tech