EU’s elbilindustri under pres fra Kina og USA

EU-landene risikerer at blive sat af i elbilræset mod Kina og USA, som dominerer forsyningskæden og øger elbilfradraget til hjemlige producenter.

EU’s elbilindustri under pres fra Kina og USA

I 2022 stod EU for 15,3 procent af den globale produktion af biler, men sådan vil det ikke fortsætte, hvis EU-landene hviler på laurbærrene. EU oplever nemlig stort pres fra især Kina, men også USA, viser en rapport fra det franske tekniske universitet École Polytechnique.

Det må der reageres på, lyder det fra den europæiske sammenslutning af bilproducenter, ACEA.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Europæisk elbilproduktion risikerer at blive eroderet

Rapporten afslører en noget dyster fremtid for den europæiske produktion af elbiler, hvis ikke der reageres. Konkurrenceevnen for den europæiske produktion risikerer nemlig at blive udhulet, mens andre lande som Kina og USA marcherer fremad med ambitiøse industristrategier, der giver de hjemlige industrier et stort løft.

De to store udfordringer for den europæiske elbilproduktion er hovedsageligt Kina og USA. Kinas konkurrenceevne er blevet styrket betydeligt af en strategisk og holistisk politik, som omfatter minedrift af mineraler og metaller, raffinering, produktion, ladenetværk, billig energi, købsincitamenter og genbrug i hele elbilens livscyklus.

Omvendt har EU haft en anden og mere trinvis tilgang til regulering af industrien, hvor kun specifikke dele af værdikæden er reguleret.

USA’s frembrud inden for produktion af elbiler er også en trussel for den europæiske elbilproduktion, konkluderer rapporten.

Delstater som Californien har ambitiøse salgsmål, og med Inflation Reduction Act (IRA) kan amerikanere få op til 7.000 dollar i skatterabat ved køb af en elbil, der er færdigsamlet i USA. Det har sat skub i den amerikanske, hjemlige bilindustri, som begynder at eksportere elbiler til EU. Det går samtidig ud over den europæiske bilindustri, som bliver ramt på eksporten til USA.

“I modsætning til Kina og USA mangler EU en robust industristrategi til at styrke fremstillingen af elektriske køretøjer. En levende europæisk elbilindustri er afgørende for at nå klimamålene. Europa ønsker at sætte det globale tempo for dekarbonisering, men det skal gøre mere for at styrke kritiske industrier, der er en del af løsningen på en synkroniseret og sammenhængende måde,” siger Sigrid de Vries, der er generaldirektør i ACEA.

Læs også: Nu bliver der solgt flere elbiler end fossilbiler i Danmark

Europæisk batteriproduktion i fremgang

Èn positivt ting fremhæver den franske rapport dog. Der er fremskridt i produktionen af battericeller til højtvoltsbatterier i Europa.

Her kan produktionen dog ikke følge med efterspørgslen, hvilket fører til en fortsat afhængighed af Kina.

Tal for 3. kvartal 2023 fra Adamas Intelligence viser, at Kina er suverænt størst på det punkt. I kvartalet producerede Kina 98,7 GWh, mens USA producerede 27,4 GWh. På tredjepladsen kommer Tyskland med 11,5 GWh, og Storbritannien producerede 6,9 GWh. Frankrig indtager femtepladsen med 4,6 GWh.

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi