Flere elbiler end plug-in hybrid solgt i januar i Danmark
Registreringsafgiften for plug-in hybrider, der registreres første gang fra og med 1. januar 2022, er steget, og det har gjort det mindre attraktivt for danskerne at købe hybriderne. Danskerne har også holdt igen med at købe plug-in hybrider, viser de nyeste salgstal for januar måned fra De Danske Bilimportører.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Elbiler sælger igen bedre end plug-in hybrid
Hvor salget af plug-in-biler (PHEV) tidligere har ligget højere end de rene elbiler (BEV), er det nu vendt i januar 2022. Plug-in hybrider udgjorde 12,8 procent af det samlede bilsalg i måneden. Det er væsentligt mindre end i december 2021, hvor de udgjorde hele 31 procent af bilsalget. Den høje andel i december skyldes, at mange danskere ville nå at købe plug-in-biler inden afgiftfsstigningerne.
Kigger vi i stedet på, hvornår rene elbiler sidst har solgt bedre end hybridbiler, skal vi helt tilbage til december 2020, hvor 17 procent af bilsalget var plug-in hybrid, mens 15 procent var elbil.
Forsyningskrise begrænser stadig bilsalget
Selv om elbilerne er i fremgang i Danmark, er salget af dem ifølge De Danske Bilimporterer stadig præget af forsyningskrisen, som sætter en begrænsning på salget i hele verden.
”Danskerne efterspørger langt flere elbiler end vi kan levere i øjeblikket. I virkeligheden er danskernes bilkøb grønnere end vores salgstal viser,” siger Mads Rørvig, administrerende direktør for De Danske Bilimportører.
Læs også: Flere vælger at lease plug-in hybrid- og elbiler
Laveste bilsalg i januar siden 2009
I hele januar måned blev der ifølge De danske Bilimportører solgt 9 407 biler i Danmark. Det er væsentligt lavere end det månedlige gennemsnit i 2021 på 15 444 biler. Salget i januar 2022 er også endnu lavere, end det var i januar 2021 med 10 257 solgte biler, hvor Corona-nedlukningen lagde en dæmper på salget. Ja, faktisk skal vi helt tilbage til januar 2009 for at finde et lavere antal solgte biler i januar.
”Januar måned er historisk set en måned med lavt bilsalg. De lovede afgiftsstigninger pr. 1. januar 2022 fremrykkede bilsalget for mange danskere, der skyndte sig at skrive under på slutsedlen i december 2021. Men vi håber og tror på, at danskerne også i 2022 vil være åbne for de mange nye muligheder, der er for at købe en bil, der kører mere miljørigtigt end nogensinde”, siger Mads Rørvig.