Hvor længe holder batteriet i en elbil? Ny undersøgelse giver svaret
Batteriet i en elbil kan udgøre op til 50-70 procent af en elbils værdi. Det er derfor ikke uden grund, at nuværende og potentielle elbilejere er optagede af batteriernes levetid, som langsomt taber kapacitet over tid.
Men hvor hurtigt bliver batteriet i elbiler slidt – med andre ord: hvor lang tid holder batteriet i en elbil? Det har firmaet Recurrent, som specialiserer sig i at lave batterirapporter for elbiler, kastet lys over i en ny undersøgelse.
Virksomheden har undersøgt batteriernes levetid i mange af de elbiler, der indtog markedet som de første. Det vil sige Nissan Leaf, Tesla Model S, Tesla Model 3, BMW i3, Audi e-tron, Hyundai Kona og Chevrolet Bolt.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
1,5 procent af elbilerne har fået nyt batteri
Ifølge tal for de i alt 15.000 elbiler, der er blevet undersøgt, har 1,5 procent fået udskiftet batteriet i løbet af bilernes foreløbige levetid.
Nissan Leaf og Tesla Model S er to af de ældste elbiler på markedet i undersøgelsen – de kom i henholdsvis 2010 og 2012. Omkring 4,8 procent af batterierne i Nissan Leaf er blevet udskiftet, mens det er omkring 3,7 procent af batterierne i Tesla Model S.
“Vi har stadig meget lidt viden om, hvordan batterierne nedbrydes i løbet af deres levetid – som ifølge bilproducenterne bør holde op til 20 år. Indtil videre ser det ud til, at batterier til elbiler har en meget længere levetid, end man havde forestillet sig, da meget få af dem er blevet udskiftet, selv når garantiperioden på 8 år og 160.000 km er udløbet,” oplyser Recurrent i sin undersøgelse.
Her kan de også konstatere, at langt de fleste batteriudskiftninger sker i elbilbatteriernes garantiperiode.
Kun 1,3 procent af de registrerede Jaguar I-Pace, som fik debut i 2018, har fået udskiftet batteriet. For Tesla Model X, der kom i 2015, er tallet endnu lavere: 1,5 procent. Og kun 0,5 procent af alle Audi e-tron, der også kom i 2018, og som nu hedder Q8 e-tron, har fået nyt batteri.
Tesla Model 3 ligger også højt på listen med kun 0,3 procent batteriudskiftninger. Denne model så dagens lys i 2017. At Model Y ligger højest på listen med kun 0,2 procent, skyldes blandt andet, at modellen er meget ny. Den kom i 2022.
Læs også: Stor mangel på lithium til produktion af elbilbatterier
Jo ældre elbilen er, jo mere slidt bliver batteriet
Undersøgelsen bekræfter en anden tendens, som er hverken ny eller overraskende. Jo ældre en elbil er, jo mere slidt bliver batteriet, og jo større er sandsynligheden for, at batteriet enten er blevet udskiftet eller trænger til det.
Recurrent har også analyseret de 15.000 bilers batteriudskiftninger ud fra modelår. Her ses det generelt, at de ældste elbiler har en højere andel af batteriudskiftninger.
I 2011, 2012, 2013 og 2014 fik henholdsvis 7,5, 3,6, 4,5 og 4 procent af elbilerne i de respektive årgange udskiftet batteriet.
For årgang 2015 og 2016 faldt andelen markant til henholdsvis 1,6 og 0,4 procent.
Så skete der noget i 2017. Chevrolet tilbagekaldte den populære og meget billige elbil Bolt og prioriterede batteriudskiftninger i netop årgang 2017. Derfor skete der batteriudskiftninger for 11,3 procent af årgang 2017-elbilerne i undersøgelsen. Det samme gælder for 2019, hvor Hyundai Kona blev tilbagekaldt.
Igen i 2020 og 2021 er andelen lav, men igen gælder det, at de nyere elbiler endnu ikke har meget slitage på batterierne.
Recurrent har observeret visse årgange af bestemte bilmodeller med en højere andel af batteriudskiftninger end normalt – og her er kun tale om batteriudskiftninger, der ikke skyldes tilbagekaldelser:
- Tesla Model S (2013): 8,5 procent
- Tesla Model S (2014): 7,3 procent
- Tesla Model S (2015): 3,5 procent
- Nissan Leaf (2011): 8,3 procent
- Nissan Leaf (20212): 3,5 procent
Læs også: Hvor langt kører en elbil om vinteren i kulde?
Se hvor meget rækkevidden i elbiler falder over tid
I de nedenstående grafikker kan du se, hvordan elbilers estimerede rækkevidde ved 100 procent strøm ser ud, efterhånden som bilerne har kørt flere og flere kilometer.
Generelt daler den estimerede rækkevidde, efterhånden som bilerne kører længere, fordi der sker slitage på batterierne over tid. Men hvordan kurven ser ud, er meget forskelligt fra bilmodel til bilmodel.
En elbil som Nissan Leaf har en nærmest flad kurve uanset batteristørrelse, mens Tesla Model S med 100 kWh batteri falder meget i kapacitet i de første 80.000 km og derefter flader ud. Model S med 85 kWh og 70 kWh batteri har dog en anderledes flad degraderingskurve.
Også Tesla Model 3 har en meget flad kurve uanset batteristørrelse. BMW i3 fra 2014 har i gennemsnit omkring 80 procent af batterikapaciteten tilbage.
Nye elbilers batterilevetid
Recurrent har også data på to relativt nye elbiler. Hyundai Ioniq 5 med et 77 kWh batteri oplever et fald de første 30.000 km, men derefter synes kurven at flade helt ud – selv for dem, som har kørt 130.000 km.
Ford Mustang Mach-E holder foreløbig en rimelig flad kurve, og der synes altså ikke at være sket noget synderligt tab i løbet af de første 65.000-100.000 km.