Hvor lang rækkevidde har elbiler i virkeligheden? Se sommertest 2023

Hvilke elbiler imponerer og kører længere end deres opgivne WLTP-rækkevidde, og hvilke skuffer og kører kortere? Se resultaterne fra 2023-rækkeviddetesten om sommeren.

Hvor lang rækkevidde har elbiler i virkeligheden? Se sommertest 2023

Hvor meget falder den reelle rækkevidde i en moderne elbil anno 2023 i forhold til opgivne, teoretiske WLTP-rækkevidde? Mange tidligere undersøgelser har vist, at der sagtens kan ske et tab på op mod 20 procent om sommeren og op mod 25 procent om vinteren.

En ny 2023-sommerudgave af norske NAF’s tilbagevendende rækkeviddetest kaster dog et anderledes positivt lys over elbilers virkelige rækkevidde. NAF’s rækkeviddetest af elbiler er den største af sin slags i verden, og det betyder derfor meget for elbilproducenterne, hvordan elbilerne klarer sig i testene.

I dette års sommerækkeviddetest deltog 31 forskellige elbiler og varianter – alt fra MG, BYD, Nissan, Kia og Hyundai til Mercedes-Benz, Tesla, BMW og Audi. Den gennemsnitlige WLTP-rækkevidde iblandt de testede elbiler er 494,7 km, men hvad ender rækkevidden med at blive, når bilerne kører under virkelige forhold?

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Disse elbiler imponerer i rækkeviddetest

13 af de testede elbiler imponerer og kører faktisk længere i virkeligheden end deres opgivne WLTP-rækkevidde. Det er særligt XPengs to deltagende biler, SUV’en G9 Long Range og sedanen P7 Performance, der klarer sig godt. Deres reelle rækkevidde ligger henholdsvis 13,1 og 10,3 procent højere end deres opgivne rækkevidde.

Også Nissan Ariya med 87 kWh batteri gør det godt. Den kører 581 km i testen, men er kun opgjort til 533 km – en forbedring på 9 procent. Tesla Model S AWD og MG5 kører henholdsvis 6 og 4,2 procent længere end deres WLTP-rækkevidder.

Andre elbiler, der kører længere i rækkeviddetesten, er Mercedes-Benz EQB, Tesla Model Y med baghjulstræk, MG4.

To biler kører præcis den distance, som de er opgjort til. Det er Kia EV6 GT og Mercedes-Benz EQS SUV 580 4MATIC.

Disse biler skuffer – kører ikke nær så langt som opgjort

Ligesom mange elbiler imponerer, er der også mange – nærmere bestemt 18 – som kører en kortere distance, end deres WLTP-rækkevidde er opgjort til.

Værst står det til med Toyota bZ4X 2WD Active, som på papiret kan køre 503 km, men i praksis kun kørte 434 km – en afvigelse på 13,7 procent. To af BYD’s tre deltagende biler, Han 4×4 og Atto 3, gør det heller ikke godt. Deres reelle rækkevidde viste sig at være henholdsvis 13,3 og 13,2 procent dårligere end WLTP-rækkevidden.

Subaru Solterra AWD og NIO EL7 AWD LR ligger i samme leje med en afvigelse på henholdsvis 13,3 og 12,8 procent.

En gruppe af fire elbiler kører omkring 8 procent kortere i testen end WLTP-opgørelserne. Det er Jeep Avenger, NIO ET5 Long Range, Hyundai Ioniq 6 Long Range og JAC e-JS4.

Andre elbiler, som kører lidt kortere i virkeligheden end i WLTP-opgørelsen, er DS 3 E-Tense Performance Line, Toyota bZ4X AWD, Volkswagen ID. Buzz Pro, Hongqi E-HS9, BMW i7, Polestar 2, BMW iX1 xDrive30, Audi Q8 e-tron Sportback 55, MG Marvel R, Tesla Model X Plaid og Mercedes-Benz EQE 350.

Resultater for rækkeviddetest for elbiler – sommer 2023

Se alle testresultaterne i tabellen nedenfor.

Bilmodel WLTP-rækkevidde Faktisk rækkevidde Procentvis afvigelse
XPeng G9 LR 4WD Performance 2023 520 km 588 km +13,08 %
XPeng P7 4WD Performance 2023 505 km 557 km +10,30 %
Nissan Ariya Advance 87 kWh 2023 533 km 581 km +9,01 %
Tesla Model S AWD 2023 634 km 672 km +5,99 %
MG MG5 Comfort 2023 380 km 396 km +4,21 %
Voyah Free 2023 500 km 510 km +2,00 %
Mercedes-Benz EQB 250 2022 452 km 460 km +1,77 %
Tesla Model Y Standard Range 2023 455 km 449 km +1,32 %
MG MG4 Luxury 2023 435 km 440 km +1,15 %
Kia EV6 GT 77 kWh AWD 2023 424 km 424 km 0,00 %
Mercedes-Benz EQS SUV 580 4MATIC 2022 577 km 577 km 0,00 %
Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC 2023 579 km 578 km -0,17 %
Tesla Model X Plaid 2023 543 km 546 km -0,55 %
MG Marvel R 2WD Luxury 2023 402 km 397 km -1,24 %
Audi Q8 e-tron Sportback 55 S line Plus 2024 536 km 529 km -1,31 %
BMW iX1 xDrive30 2023 428 km 420 km -1,87 %
Polestar 2 Long Range Single Motor 2024 615 km 602 km -2,11 %
BMW i7 xDrive60 2023 594 km 581 km -2,19 %
Hongqi E-HS9 Exclusive+ 2023 515 km 500 km -2,91 %
Volkswagen ID. Buzz Pro 77 kWh 204 hk 2023 408 km 396 km -2,94 %
Toyota bZ4X AWD Executive 2023 459 km 444 km -3,27 %
DS 3 E-Tense Performance Line 2023 403 km 383 km -4,96 %
JAC e-JS4 2022 433 km 400 km -7,62 %
Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD Premium 2023 614 km 567 km -7,65 %
NIO ET5 AWD LR 2023 590 km 542 km -8,14 %
Jeep Avenger Summit 156 hk 54 kWh 2023 395 km 363 km -8,10 %
NIO EL7 AWD LR 2023 509 km 444 km -12,77 %
Subaru Solterra AWD 2023 416 km 361 km -13,22 %
BYD Han 4×4 Intro Pack 2023 521 km 452 km -13,24 %
BYD Atto 3 Comfort 2023 420 km 364 km -13,33 %
Toyota bZ4X 2WD Active 2023 503 km 434 km -13,72 %
Gennemsnit 493,5 km 482,5 km -2,34 %

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi