Hvor langt kører en elbil om vinteren i kulde?
En elbil taber rækkevidde, når den kører om vinteren i kølige temperaturer. Men hvor stort er tabet? Det har firmaet Recurrent, som specialiserer sig i at lave batterirapporter for elbiler, undersøgt.
Undersøgelsen er en af de større, da hele 7 000 elbilejere af 13 forskellige elbilmodeller har bidraget med mere end 20 millioner datapunkter til at kortlægge, hvordan temperaturen påvirker batteriet i elbiler – og dermed rækkevidden.
Blandt de 13 forskellige modeller blev der konstateret et gennemsnitligt tab på 14,3 procent ved at køre i temperaturer på mellem -1 og -6 grader sammenlignet med ved de mere komfortable 21 grader. Der er dog stor forskel på de 13 forskellige bilmodellers evne til at holde rækkevidden om vinteren.
Rækkevidden reduceres med op til en tredjedel
Værst er Chevrolet Bolt, som oplever et tab på hele 32 procent, mens Chevolet Volt taber 31 procent. Ford Mustang Mach-E ligger ikke langt efter med et tab på 28 procent. Nissan Leaf ligger lige på gennemsnittet med et tab på 14 procent.
Teslas biler skiller sig ud fra alle de andre ved enten at have et meget begrænset tab eller endda en stigning. Tesla Model 3 og Model S taber henholdsvis 1 og 4 procent, mens Model X er uændret og Model Y utroligt nok forlænger rækkevidden med 1 procent.
Bilmodel | Ændring i procent |
Audi e-tron Premium Plus | -8 |
BMW i3 (42 kWh) | -24 |
Chevrolet Bolt (60 kWh) | -32 |
Chevrolet Volt (18,4 kWh) | -31 |
Ford Mustang Mach-E (Premium AWD 99 kWh) | -28 |
Hyundai Kona | -19 |
Jaguar I-Pace | -3 |
Nissan Leaf (SL/SV Plus 62 kWh) | -14 |
Tesla Model 3 (Long Range) | -1 |
Tesla Model S (P100D) | -4 |
Tesla Model X (75D) | 0 |
Tesla Model Y (Long Range AWD) | 1 |
VW e-Golf (36 kWh) | -23 |
Gennemsnit | -14,3 |
Forskellen på tallene mellem Tesla og de øvrige bilmærker hænger ifølge Recurrent sammen med, at Tesla har et meget proaktivt termisk styringssystem og en meget streng kontrol over de indbyggede estimater for rækkevidden. Resultatet er, at slutbrugerne ikke vil opleve, at de lave temperaturer om vinteren reducerer den estimerede rækkevidde.
I praksis oplever brugerne dog stadig lavere rækkevidde, da batterierne påvirkes af temperaturændringerne ligesom i alle andre elbiler, lyder det fra firmaet.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
“Vintervejr er noget, som alle elbilejere skal huske på. Hvis man mister 10 eller 20 procent af den tilgængelige rækkevidde på en kold dag, kan det betyde ekstra opladningsstop og længere opladningstider. Det er især vigtigt omkring ferien, når familierne rejser længere og er nødt til at nå frem til deres destination. Ingen ønsker at tilbringe julemorgen i kø ved en hurtigopladningsstation,” siger Scott Case, der er direktør og medstifter af Recurrent.
Firmaet pointerer desuden i undersøgelsen, at tabet af rækkevidde om vinteren er midlertidigt, og at den fulde rækkevidde genopstår, når de mildere temperaturer vender tilbage. Til gengæld kan ekstremt høje temperaturer gøre uoprettelig skade på batterierne, som vil betyde permanent forringet rækkevidde.