Hyundai stopper udvikling af forbrændingsmotorer
Fremtiden er elektrisk, skriver Hyundai Motor Group i en pressemeddelelse, hvor de udover nyheden om et endnu større sats på batteridrevne biler meddeler, at de lukker deres afdeling for udvikling af forbrændingsmotorer.
Beslutningen om at lukke ned for udviklingen forbrændingsmotorer hos Hyundai Motor Group er allerede trådt i kraft, oplyser The Korea Economic Daily. Hele afdelingen for forbrændingsmotorer har tidligere været en del af bilproducentens forsknings- og udviklingshovedkvarter (R&D), men er altså nu blevet lukket ned. Efter at have opnået en stor udvikling inden for benzin- og dieselmotorer, må Hyundai se mod fremtiden.
“Nu er det uundgåeligt at konvertere til elektrificering,” sagde Park-Chung Kook, chef for Hyundais R&D. “Vores egen motorudvikling er en stor bedrift, men vi skal ændre systemet for at skabe fremtidig innovation baseret på de store aktiver fra fortiden,” fortsatte Kook.
Se også: Her er de mest populære elbilmærker i hele verden i 2021
Udviklingen sker hurtigere end forventet
Beslutningen om at lukke ned for afdelingen for forbrændingsmotorer kommer tidligere end forventet. Fremskyndelsen skyldes udviklingen i bilindustrien rundt om i verden, hvor der skiftes til elektriske drivlinjer, som sker meget hurtigere end forventet. Og vil Hyundai være med, skal der satses endnu mere på elbilerne. Elbilerne kræver ikke en drivlinje som den traditionelle forbrændingsmotor, da de kører på en elektrisk motor, så motorudviklingsenheden er derfor ikke længere nødvendig.
På trods af nedlukningen vil der stadig blive produceret biler med benzin- og dieselmotorer hos Hyundai, men der er fremover et langt større fokus på de grønne biler. Hos Hyundai er der, i stedet for motorudviklingsenheden, nu elektrificerings- og batteriudviklingsafdelinger, som ligger under deres forsknings- og udviklingsafdeling.
Se også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Hyundai satser på elbiler
Hyundai oplever lige nu stor efterspørgsel på deres IONIQ 5 elbil, men hviler ikke på laurbærrene. Inden udgangen af 2022 forventer Hyundai at udvide bilparken til hele 10 plug-in hybrid og elbiler. Efter IONIQ 5 forventes en IONIQ 7, som er en stor SUV samt IONIQ 6, som er en sporty sedan baseret på den elektriske konceptbil, Prophecy.
Men der skal også fart på, hvis Hyundai skal kunne konkurrere mod de mange store bilproducenter, der også i 2022 vil lancere et stort antal elbiler. I løbet af 2022 vil man specielt se de store kinesiske bilproducenter, som for de fleste forbrugere uden for Kina lige nu er ukendte, gøre deres indtog på det europæiske marked.
Netop disse bilproducenter forventes at give stor konkurrence til de bilmærker, der er de mest populære og veletablerede i Europa.
Se også: Nyheder om elbiler