Induktiv opladning i vejnettet kan blive fremtiden
Mange europæiske regeringer fortsætter med at udvide deres elektriske infrastruktur i bestræbelserne på at skifte fra fossile brændstoffer til grønne alternativer. Som følge heraf har mange lande mål for opladningsstationer, som de skal opfylde inden det næste årti.
Opladning af elbiler på farten
I lighed med trådløs opladning af smartphones planlægger den italienske bilkoncern Stellantis, der står bag bilbrands som Fiat, Peugeot, Citroën og Jeep, at anvende induktiv opladningsteknologi til at forsyne både parkerede og kørende elbiler med strøm.
Ved at installere virksomhedens DWPT-teknologi (Dynamic Wireless Power Transfer) under vejbanen oplader systemet trådløst alle elektriske køretøjer med Stellantis’ særlige modtager.
Projektet gik tidligere på måneden over i fase 3, hvor virksomheden afprøver opladningssystemet på en lukket vejbane.
Projektet, der har fået navnet Arena del Futuro (Fremtidens Arena), består af en 1 050 meter lang bane, der drives af et DWPT-system på 1 megawatt. I prøvefasen vil en Fiat 500 Electric og en Iveco E-Way-bus afprøve vejbanens dynamiske induktive opladningsmuligheder.
Se også: Rækkevidden er elbilers største problem
Investerer 30 milliarder euro
“Dette er en banebrydende løsning, der giver et konkret svar på spørgsmålene om rækkevidde og opladning, som kunderne begge er bekymrede over,” forklarer Anne-Lise Richard, der er chef for Stellantis’ globale e-mobilitet.
Hun forklarer, at DWPT-teknologien er i tråd med deres ønske om at tilbyde et konkret svar på kundernes krav.
”At oplade køretøjer, mens de er på farten, giver klare fordele med hensyn til opladningstider og størrelsen af deres batterier,” uddyber hun.
Arena del Futuro er udstyret med 5G-forbindelse og IoT-teknologi for at sikre optimal kommunikation mellem køretøjerne og vejbanen.
Inden 2025 planlægger Stellantis at investere over 30 milliarder euro i elektrificering og softwareudvikling.
Se også: Nyheder om elbiler