Ingen afgiftsstigning på elbiler i 2024

Regeringen sætter 200 millioner kroner af i den nye finanslov for 2024 til at udskyde den ellers planlagte afgiftsstigning på elbiler.

Ingen afgiftsstigning på elbiler i 2024

Det var planen, at afgiften på elbiler skulle stige i det nye år som led i den trinvise indfasning af registreringsafgift for nulemissionskøretøjer, som elbiler er. Men det sker ikke alligevel. Det har regeringen netop annonceret ved præsentationen af den nye finanslov for 2024.

Regeringen har nemlig afsat 200 millioner kroner til at indføre lavere afgifter på elbiler. Dermed udskydes den afgiftsstigning, der ellers skulle være trådt i kraft ved årsskiftet.

Der afsættes 50 millioner kroner i 2024 og 150 millioner kroner i 2025 til at annullere de stigninger i bundfradraget, der ellers var på vej. Det svarer til cirka 3.000 kroner i 2024 og cirka 5.500 kroner i 2025 i forhold til de nuværende regler.

Forslaget forventes at kunne implementeres per 1. februar 2024, oplyser regeringen i Finansloven.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Glæde hos De Danske Bilimportører

Hos De Danske Bilportører er der glæde at spore over den nye finanslov, som ifølge organisationen prioriterer en sund og ansvarlig økonomisk udvikling i en tid med flere store udfordringer.

”Afgiftsniveauet betyder utrolig meget for danskernes bilvalg, og skal den gode udvikling i retning af nulemissionsbiler fastholdes, så skal den grønne fornuft stadig følges med den økonomisk sunde fornuft. Det, der i dag er truffet aftale om, er et vigtigt skridt i den rigtige retning. Mens elbilsalget er hårdt ramt i vores nabolande, vil dagens aftale bidrage til en fortsat god udvikling her i landet,” siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.

Ingen afgiftsstigning på elbiler i 2024

Regeringen sætter 200 millioner kroner af i den nye finanslov for 2024 til at udskyde den ellers planlagte afgiftsstigning på elbiler.

Det var planen, at afgiften på elbiler skulle stige i det nye år som led i den trinvise indfasning af registreringsafgift for nulemissionskøretøjer, som elbiler er. Men det sker ikke alligevel. Det har regeringen netop annonceret ved præsentationen af den nye finanslov.

Regeringen har nemlig afsat 200 millioner kroner til at indføre lavere afgifter på elbiler. Dermed udskydes den afgiftsstigning, der ellers skulle være trådt i kraft ved årsskiftet.

Der afsættes 50 millioner kroner i 2024 og 150 millioner kroner i 2025 til at annullere de stigninger i bundfradraget, der ellers var på vej. Det svarer til cirka 3.000 kroner i 2024 og cirka 5.500 kroner i 2025 i forhold til de nuværende regler.

Forslaget forventes at kunne implementeres per 1. februar 2024, oplyser regeringen i Finansloven.

Glæde hos De Danske Bilimportører

Hos De Danske Bilportører er der glæde at spore over den nye finanslov, som ifølge organisationen prioriterer en sund og ansvarlig økonomisk udvikling i en tid med flere store udfordringer.

”Afgiftsniveauet betyder utrolig meget for danskernes bilvalg, og skal den gode udvikling i retning af nulemissionsbiler fastholdes, så skal den grønne fornuft stadig følges med den økonomisk sunde fornuft. Det, der i dag er truffet aftale om, er et vigtigt skridt i den rigtige retning. Mens elbilsalget er hårdt ramt i vores nabolande, vil dagens aftale bidrage til en fortsat god udvikling her i landet,” siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.

Sådan beregnes elbilers registreringsafgift

Beregningen af en elbils registreringsafgift er en lidt kompliceret affære. Først skal man finde elbilens afgiftspligtige værdi. Den afgiftspligtige værdi bliver reduceret med et batterifradrag på 900 kroner per kWh for batterikapacitet på op til 45 kWh. Batterifradraget falder dog løbende frem til 2025. I 2023 gives der 900 kroner per kWh i batterifradrag. Det tal falder til 500 kroner i 2024 og forsvinder helt i 2025.

I 2023 betaler man 25 procent i afgift på op til de første 67.800 kroner af en elbils værdi, som er elbilens pris inklusive moms. Der betales 85 procent af 67.800 til 210.600 kroner og 150 procent af resten af elbilens pris.

Alle drivmidler har et bundfradrag på 22.600 kroner, som skal fratrækkes registreringsafgiften. Den værdi, man får, er den registreringsafgift, man skulle betale, hvis der var 100 procent afgift. Elbiler får dog en særlig rabat på registreringsafgiften. I 2023 og 2024 er rabatten for elbiler 60 procent.

I 2023 er bundfradraget 165.500 kroner, og det er en stigning af dette bundfradrag, der er annulleret. Når bundfradraget er fratrukket, har man den endelige registreringsafgift, og man kan dermed beregne elbilens pris inkl. moms og afgifter.

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi