Intelligente ladestandere i parkeringshuse har stort potentiale

Ny rapport viser, at ejere af store parkeringshuse kan opnå store økonomiske og grønne gevinster ved at bruge intelligente V2G-ladestandere.

Intelligente ladestandere i parkeringshuse har stort potentiale

En ny rapport udarbejdet af Hybrid Greentech, Teknologisk Institut og Københavns Lufthavn viser, at der er store muligheder og gevinster i at gøre brug af intelligent styring af Vehicle-to-Grid-kompatible lyn- og destinationsladestandere i parkeringshuse.

Rapporten er udarbejdet med udgangspunkt i Københavns Lufthavn, som er Skandinaviens største lufthavn med omkring 15.000 parkeringspladser. En stigende andel af disse er udstyret med ladefaciliteter – og det kan vise sig at være en kæmpe gevinst, hvis teknologien bruges rigtigt.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Elbiler som en del af batterisystem

Intelligent ladestyring i parkeringshuse kan nemlig reducere CO₂-udledningen og omkostningerne til el, viser rapporten.

Der er døgnet rundt parkeret omkring 5.000 biler på parkeringsarealerne i Københavns Lufthavn. Et stigende antal af disse er elbiler.

Københavns Lufthavn vil frem mod 2023 elektrificere sin flåde af store køretøjer såsom lastbiler, busser og andre specialkøretøjer.

Hvad er Vehicle-to-Grid (V2G)?

Vehicle-to-grid (V2G) betyder direkte oversat til dansk køretøj-til-net (V2G), men kendes også som bidirektionel opladning eller tovejsopladning. Ud fra parametre såsom energiproduktionsniveau, forbrug, pris og CO2-udledning kan V2G-ladesystemer enten aflade eller oplade elbiler og på den måde medvirke til at balancere det lokale elnet.

Ved overskudsproduktion af grøn elektricitet kan energien lagres i V2G-kompatible elbiler, der er tilsluttet en tovejsoplader, i stedet for at gå til spilde. Tilsvarende kan elbiler, som tidligere er blevet ladet op med grøn strøm, sende det tilbage til elnettet. Det kan være, når der er behov for mere strøm, eller for at bidrage til en højere andel af grøn strøm i elnettet.

Frederiksberg Forsyning har siden 2016 haft 10 elvarevogne koblet til elnettet via V2G.

Ved at slutte de store køretøjer til V2G-ladestandere kan de op- og aflades som et stationært batteri. Det gør det mindre omkostningstungt at anskaffe de store køretøjer, som ikke bliver brugt så mange timer om året. Ved at tilslutte de mange elektriske køretøjer elnettet gennem V2G-ladestandere vil Københavns Lufthavn hurtigt få Danmarks største batterikapacitet.

”Det vil på mange måder give god mening. For når køretøjet fungerer som et mobilt batteri, vil det reducere investeringens tilbagebetalingstid, og hvis man samtidigt har intelligent styring af V2G-løsningen, vil det give lavere omkostninger til el og reducerede CO2-udledninger,” siger Thomas Steen Jensen, der er energiingeniør hos Københavns Lufthavn.

Anbefalinger til ejere af parkeringshuse

Ved brug af V2G anbefaler rapporten konkret, at Københavns Lufthavn bør oplade elkøretøjer i de timer af døgnet, hvor elpriserne er lavest, eller hvor CO₂-udledningen er lavest. Dermed vil projektet direkte bidrage til at nedbringe CO₂-udledningerne og omkostningerne til opladning.

Intelligent opladning har den sidegevinst, at det er med til at aflaste elnettet, så der oplades mindre i spidsbelastningstidspunkter.

Ved at lade elbilerne udveksle flere oplysninger med hinanden end i dag kan der også skabes værdi ved at lave prognoser, der tager højde for elpriserne, for energibehovet og tidspunktet for afsluttet opladning i det øjeblik en elbil sættes til opladning.

V2G-ladestandere kan desuden skabe yderligere værdi ved at sælge strømmen fra de tilsluttede og fuldt opladede elbiler tilbage til netselskaberne for at opretholde strømbalancen i elnettet.

Læs rapporten Potential of Smart Charging and V2G.

Læs også: Elbiler og selvkørende teknologi