Ny battericelle overgår kommende Tesla-batteri
Tesla har fået meget opmærksomhed for battericellen 4680, som produceres i samarbejde med Panasonic, og som tages i brug i kommende Tesla Model Y-biler produceret på Teslas nye fabrik i Texas. Batteriet, som har navnet 4680 på grund af dens dimensioner på 46 x 80 millimeter, vil ifølge Tesla forlænge rækkevidden med 16 procent i forhold til de nuværende batterier i Tesla.
Men allerede inden den første Tesla med 4680-battericeller er rullet ud på vejene, må Tesla og Panasonic se sig slået af CATL, som over for kinesiske aviser har røbet nogle af detaljerne om den nye superstjerne inden for batterier til elbiler.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
13 procent højere kapacitet end Teslas kommende batteri
Kirin er navnet på CATL’s nye battericelle, som virksomheden hævder har en 13 procent højere kapacitet end Teslas 4680-battericelle. Lad os forestille os en eksisterende elbil med en WLTP-rækkevidde på 500 kilometer. Var denne bil opgraderet med Teslas nye 4680-celle, ville det altså forøge rækkevidden til omkring 580 kilometer.
CATL hævder som bekendt, at det kommende Kirin-batteri er yderligere 13 procent bedre, hvilket kan forøge rækkevidden yderligere til omkring 650 kilometer. Det begynder altså dermed at være slut med at have angst for rækkevidden, når man kan køre på tværs af Danmark på et fuldt batteri.
“Vi har analyseret rækkevidden af personbiler i de sidste tre år og har fundet ud af, at forbrugernes ønske om lang rækkevidde stadig er en tendens”, siger Wu Kai, chefforsker ved CATL, til CnEVPost.
Elbiler med 1 000 kilometer rækkevidde nærmer sig
Det nye Kirin-batteri bliver officielt lanceret i løbet af april, men næste år kan man forvente endnu en stor nyhed fra batteriproducenten. I 2023 begynder CATL at masseproducere en batteripakke til elbiler med en rækkevidde på hele 1 000 kilometer. Batteriteknologien har samtidig gode termiske egenskaber.
Forlydender er tidligere gået på, at CATL udviklede et 150 kWh solid state-batteri til kinesiske NIOs flagskibssedan ET7. Det er dog netop blevet bekræftet, at det bliver den relativt ukendte kinesiske batterileverandør WeLion, som skal producere de enorme batterier til luksussedanen. Leveringer af NIO ET7 med 150 kWh batteri ventes at ske i 4. kvartal 2022.
Allerede i dag er vi nået at godt stykke med eksisterende batteriteknologi. Mercedes EQS 450+ topper for nuværende listen med en WLTP-rækkevidde på hele 730 kilometer takket være dets 107,8 kWh store batteri.