Opladning af elbiler er dyrt, besværligt og uigennemskueligt

Det er dyrt, besværligt og uigennemskueligt at lade elbiler op med offentlige ladere, viser ny rapport. Ekspert bakker op om ni anbefalinger til at forbedre lademarkedet.

Opladning af elbiler er dyrt, besværligt og uigennemskueligt

Ifølge en rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er markedet for opladning af elbiler dyrt, besværligt og uigennemskueligt. Derfor giver styrelsen lademarkedet dumpekarater i et endnu ikke udgivet udkast af rapporten, som er sendt til høring hos branchens aktører.

”Det er dyrt og besværligt for forbrugerne at vælge mellem forskellige udbydere. Markedet er desuden svært at gennemskue for forbrugerne, som i begrænset omfang afsøger markedet og sjældent skifter udbydere,” lyder det ifølge Finans i rapporten.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Halvdelen af elbilejerne betaler for meget

Et af de helt store kritikpunkter i rapporten er, at hver anden elbilejer betaler for meget for opladningen i hjemmet. Det hænger sammen med det enorme antal af udbydere, uigennemsigtige aftaler og priser og den komplekse prisstruktur, der ofte anvendes af udbyderne.

”Den halvdel af forbrugere, der ikke har valgt den billigste løsning, kan i gennemsnit spare 320-520 kr. hver måned, hvis de i stedet vælger den billigste løsning. De betaler dermed i gennemsnit over 70 pct. mere end nødvendigt for at få dækket deres opladningsbehov,” fremgår det af rapporten.

Monopollignende tilstande for udbydere af offentlige ladere

Ifølge rapporten er der tale om næsten monopollignende tilstande for udbydere af offentlige ladere. Clever har en markedsandel på 40 procent, Spirii 23 procent, E.ON 21 procent, Tesla 4 procent og andre 12 procent.


Clever, E.ON, Spirii, Norlys og Tesla omsatte ifølge konkurrencemyndighederne for 1,2 milliarder kroner i 2022. Som en konsekvens af den grønne omstilling ventes deres omsætning at blive mere end femdoblet til 6,2 milliarder kroner i 2030, lyder det.

Ni anbefalinger til et bedre lademarked

Konkurrencerådet, der står bag rapporten, har fremsat ni anbefalinger til regeringen, som er indgribende, men også nødvendige.

”Nogle anbefalinger er forholdsvis markante og vil ved gennemførelse føre til en ændring af den praksis, der kendes flere steder på dagens marked. Konkurrencerådet mener, at disse anbefalinger er nødvendige for at sikre et sundt og velfungerende marked,” lyder det i rapporten.

  1. Refusion af elafgift skal omlægges til en reduceret elafgift for alt elforbrug over 4.000 kWh for husstande med en elbil.
  2. Regler ændres, så billige serviceaftaler og dyrere abonnementsaftaler sidestilles, når det gælder refusion af moms.
  3. Der skal udvikles en branchestandard, som gør det muligt for forbrugere nemt at sammenligne priser på opladeløsninger.
  4. Forbrugere skal have bedre mulighed for at beholde deres ladeboks (og frikøbe lejede bokse) ved skift af ladeselskab.
  5. Der skal indføres et midlertidt forbud mod at bundle hjemme- og udeopladning.
  6. Udbydere skal informere let og tilgængeligt om ladestanderes placering, pris, tilgængelighed og driftsstatus.
  7. Alle offentlige ladestandere/ladestandere med offentlige tilskud skal tilbyde betaling med betalingskort
  8. Kommuner skal via udbud sikre ladestandere fra min. to forskellige udbydere i hvert lokalområde.
  9. Mindst to forskellige ladeoperatører skal sælge opladning ved samme rasteplads langs statsveje.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Regulering af lademarkedet er tiltrængt

Daniel Søgaard Hald, der er chefredaktør på mobilsiden.dk, som tester elbiler, lovpriser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens anbefalinger til et mere reguleret lademarked.

”Det er ikke et sekund for sent, at myndighederne nu gransker markedet for opladning af elbiler. Som forbruger er det ufatteligt svært at gennemskue lademarkedet, blandt andet på grund af uigennemsigtige priser, få operatører i samme område, dårlig skiltning af priser, urimelige krav om brug af apps og generelt lav brugervenlighed,” siger han og tilføjer:

”Står man og overvejer at købe en elbil, kræver det desværre meget af forbrugeren, før man er sikker på at stå med den bedste pris på opladning af den nyindkøbte elbil. Jeg kan derfor kun bakke op om konkurrencemyndighedernes anbefalinger om at øge reguleringen af lademarkedet, der for mange førstegangsejere af elbiler føles lidt som det vilde vesten.”

Efterlyser fri roaming mellem alle ladeoperatører

Der er dog særligt én ting, som Daniel Søgaard Hald savner på listen af konkurrencemyndighedernes anbefalinger:

”Rigtig mange elbilejere synes, at de mange forskellige roamingaftaler, der er indgået mellem forskellige ladeoperatører, er utroligt forvirrende. Hos ladeselskab a kan du ’roame’ på ladere tilknyttet selskab b og c, men hos ladeselskab b kan du måske kun roame på ladere tilknyttet selskab c og d. Skiftende priser, alt efter hvem man bestiller opladningen igennem, er super uigennemskueligt. Her er virkelig brug for, at samtlige ladeoperatører tvinges til at tilbyde absolut laveste priser på alle konkurrenters netværk,” siger han og afslutter:

”Det bør ganske enkelt ikke være sværere at fylde strøm på en elbil, end det er at tanke benzin og diesel på en fossilbil. Desværre er vi temmelig langt fra at være i mål med det”.

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi