Produktionen af elbilbatterier flytter til Europa
Elbilbatterier er en utrolig dyr komponent at producere. De udgør snildt en tredjedel af elbils værdi, og det er derfor helt afgørende for udviklingen af den grønne omstilling, at forsyningskæden til batteriproduktionen styrkes for at bringe priserne ned. Det skal ske med hjemlig produktion af de værdifulde batterier, skriver Reuters.
Ifølge mediet investerer to producenter af elbilbatterier 10 milliarder euro svarende til 82 milliarder kroner i opførelsen af to nye kæmpefabrikker i Europa. Det sker, efter Europa har lempet reglerne for at opnå statsstøtte til grønne industriprojekter i et forsøg på at vinde kapløbet med USA om at bakke op om investeringer i grønne projekter såsom produktion af solpaneler, batterier, vindmøller, elektrolyseanlæg og varmepumper.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Batterifabrikker opføres i Tyskland og Frankrig
Europæiske bilproducenter har længe ønsket at mindske deres afhængighed af asiatiske lande til produktionen af elbilbatteri. Det sker nu med opførelsen af de to fabrikker, om end Europa stadig kommer til at afhænge af Asien til udvindingen og forarbejdningen af råmaterialer som litium, kobolt og mangan.
Det ene af de to selskaber er svenske Northvolt, som ventes at investere mellem 3 og 5 milliarder euro i en batterifabrik, der skal ligge i den nordtyske by Heide. Tidligere på året var der ellers uvished om, hvorvidt Northvolt ville lade sig friste af USA’s generøse tilskud, men nu hvor EU matcher USA’s satser, er valget faldet på Tyskland.
Den anden fabrik kommer til at tilhøre taiwanesiske ProLogium, som investerer 5,2 milliarder euro i opførelsen af en fabrik i den franske by Dunkirk efter lovning på konkurrencedygtige strømpriser.
ProLogiums udvidelse til Frankrig er også et forsøg på at sikre sig en base i udlandet som en konsekvens af det anstrengte forhold mellem Kina og USA, der gør Taiwan yderst sårbar. Det gælder ikke kun produktion af komponenter til elbiler såsom batterier, men i særdeleshed produktionen af halvledere, som virksomheden TSMC sidder tungt på.
“På grund af politiske spørgsmål ønsker vores bestyrelse ikke at udvide for meget kapacitet der (i Taiwan, red.). Vi er ikke længere en taiwansk virksomhed,” forklarede Vincent Yang, der er grundlægger og administrerende direktør i ProLogium, ved annonceringen af fabrikken.
Leverer solid slate-batterier i 2027
Begge fabrikker vil begynde produktionen af elbilbatterier i 2026 og beskæftige flere tusinder af medarbejdere. Fabrikkerne skal levere elbilbatter til de europæiske elbilproducenter, og på ProLogiums fabrik skal der produceres solid slate-batterier, som er klar til levering i 2027.