Smartphoneproducent vil ind på elbilmarkedet

Den kinesiske smartphoneproducent Oppo søger ind på det eksplosivt voksende elbilmarked, nu hvor mobilmarkedet virker mættet - første bil kan komme i 2024.

Smartphoneproducent vil ind på elbilmarkedet

Oppo er ikke den mest kendte mobilproducent i Danmark, men globalt er de en af de helt store spillere på mobilmarkedet med en markedsandel på 10 procent. Det er med til at gøre dem til verdens fjerde største mobilproducent. Udover at sælge mange telefoner, er selskabet også kendt for at skabe mange udviklingsnyheder i smartphoneindustrien, og nu skulle de have øjnene rettet mod det eksplosive marked for elbiler.

Da Indien er det største marked for Oppo, forventes biler i første omgang at blive lanceret på de kanter, hvor det netop også er opdaget, at Oppo har søgt registrering af varemærke vedrørende selvkørende køretøjer. Det skriver blandt andet en af Indiens største og ledende aviser Times of India.

I øjeblikket har Oppo sin største produktionsfacilitet i Noida-egnen 30 kilometer fra den indiske hovedstad New Delhi. Her producerer de smartphones og andre IoT-enheder til sig selv, OnePlus og Realme.

Oppo er nemlig en del af det kinesiske konglomerat BBK Electronics, som også har søsterselskaber som Vivo, OnePlus, Realme og Iooo. I alt står BBK Electronics for godt 20 procent af det globale mobilsalg.

Flere årsager til at bevæge sig ind på elbilmarkedet

At Oppo satser på at udvikle deres elektriske udvalg af produkter er ikke et overraskende træk. Rivalen Xiaomi har allerede annonceret sine planer om at vove sig ind på elbilmarkedet. Udover at ville udvikle elbiler satser begge producenter også på at udvikle deres egne elektriske scootere og motorcykler.

Årsagen til, at mobilproducenter som Oppo og Xiaomi vover sig ind på elbilmarkedet kan være flere. Blandt andet har stigende brændstofpriser betydet, at disse virksomheder har øjnet store indtjeningsmuligheder på elbilmarkedet. Samtidig har de allerede deres økosystem på plads, har stor erfaring med software, produktion, logistik og eftersalgsservice.

Selvom der er forskel på at udvikle batterier til elbiler og måden disse batterier skal lades op, sammenlignet med telefoner, har selskaberne oparbejdet en grundlæggende viden på området og vil med større eller mindre justeringer kunne tilpasse sig til elbiler og deres opladning.

Desuden har smartphone-producenterne mulighed for at integrere mobilopkobling dybt i elbiler, da de har adgang til brugerflader og de systemer, der er nødvendige for at gøre det korrekt fra start.

Mobilmarkedet er mættet – elbiler står over for eksplosiv vækst

Samtidig virker markedet for smartphones både modent og mættet, og kan ikke give den samme vækst som tidligere. Med det økonomiske rygstød fra BBK Electronics virker elbiler som den naturlige næste ekspansionsfase for et selskab som Oppo.

Deloittes globale prognose for salget af elbiler viser en årlig vækst på 29 procent frem til 2030. Det samlede salg af elbiler vokser fra 2,5 millioner i 2020 til 11,2 millioner i 2025 og derefter til 31,1 millioner i 2030.

Deloitte forventer, at Kina i 2030 vil have 49 procent af det globale marked for elbiler, Europa vil stå for 27 procent og USA for 14 procent.

Den andel af salget af nye biler, som elbiler tegner sig for, vil variere betydeligt fra marked til marked, vurderer Deloitte. De forventer, at Kina vil opnå en indenlandsk markedsandel på cirka 48 procent i 2030 – næsten dobbelt så stor som USA’s 27 procent, og Europa forventes at opnå 42 procent.

Markedet for elbiler forventes at ramme en værdi på 957,42 milliarder dollars i 2030 ifølge en rapport fra Market Research Future.

Kinesiske elbilmærker stormer frem

I dag er Tesla den klart største producent af elbiler målt på solgte enheder, men de kinesiske elbilproducenter ånder dem i nakken.

Kinesiske BYD Auto og SGMW indtager i dag anden- og tredjepladsen og SAIC indtager femtepladsen. Se guide til de største elbilproducenter i verden.

Se også: Elbiler kan gøre verden grønnere

Mobilproducenter, der satser på elbiler

Apple og Xiaomi er ellers de eneste af mobilproducenterne, der menes at være på vej med en bil. Rygter om en Samsung-bil er der ingen af, mens Huawei har sagt, at de holder sig fra bilproduktion og de er heller ikke interesseret i at købe sig ind i bilvirksomheder i fremtiden. I stedet vil de holde fast i en langsigtet strategi om at fremstille software, nøglekomponenter til intelligente og forbundne køretøjer.

Udover Samsung og Huawei som de to mobilselskaber, der har de økonomiske muligheder og faciliteter til at kunne producere en egen elbil, er der Google tilbage. Selvom de har Waymo-projektet med selvkørende biler, har de også meldt ud, at de ikke vil producere elbiler. Deres mål er i stedet at fremme udviklingen indenfor selvkørende biler

Se også: Nyheder om elbiler