Software i selvkørende biler tilbagekaldes efter at forårsage tre uheld

For første gang har NHTSA – den amerikanske pendant til Vejdirektoratet – tilbagekaldt software i biler til autonom kørsel, fordi det har været skyld i billukker.

Software i selvkørende biler tilbagekaldes efter at forårsage tre uheld

Efterhånden som biler langsomt bliver mere og mere autonome og begynder at tage flere vigtige beslutninger for, hvordan en bil skal bevæge sig på vejene, stiger risikoen for, at selvsamme software – og ikke bilisterne selv – er ansvarlige for bilulykker.

Netop det har været tilfældet tre gange i fjor med startupfirmaet Pony.ai’s software til selvkørende biler. Firmaet, som Toyota har andele i, har siden november 2019 prøvekørt sin software i Californien i USA efter tidligere samme år at have indledt en test i Guangzhou i Kina. I maj 2021 fik firmaet tilladelse til at teste seks selvkørende biler uden nogen menneskelige førere i Californien.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Mister tilladelse og får tilbagekaldt software efter uheld

I løbet af 2021 har Pony.ais selvkørende biler, der fungerer som såkaldte robotaxier, været involveret i tre bilulykker – senest i oktober. Den sidste ulykke involverede en Hyundai Kona uden en fører ombord, som påkørte et helleanlæg og et gadeskilt. Ingen kom til skade, men som følge af uheldet mistede firmaet i november sin tilladelse til at køre i et begrænset område af Californien uden fører.

Nu har ulykken også fået National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) – det der svarer til Vejdirektoratet – til at tilbagekalde den software, der har forårsaget det seneste års ulykker. Det er første gang nogensinde, at NHTSA har tilbagekaldt software til autonom kørsel i biler. Pony.ai har indvilliget i at tilbagekalde softwaren.

Softwaren var anvendt i tre biler i Pony.ai’s flåde. Netop disse tre biler har i mellemtiden fået opdateret softwaren, og bilerne er ligeledes blevet repareret.

“Uanset om køretøjet betjenes af en menneskelig fører eller et automatiseret køresystem, er behovet for at beskytte trafikanterne det samme. Som denne første tilbagekaldelse af et automatiseret køresystem understreger, vil NHTSA sikre, at køretøjsfabrikanter og -udviklere prioriterer sikkerheden, mens de indfører de nyeste teknologier,” siger Steven Cliff, der er viceadministrator i NHTSA.

Ny platform med 23 sensorer introduceret

Trods de uheldige episoder har Pony.ai på ingen måder opgivet håbet om en fremtid med fuldt ud selvkørende biler. Ifølge Pony.ai vil man introducere større ændringer i sin software for at forbedre bilernes selvkørende egenskaber.

Firmaet introducerede i januar sjette generation af førerløse systemer, som drives af NVIDIA DRIVE-platformen. Den understøtter niveau 4 inden for selvkørende teknologi. Det muliggør høj grad af automatisering, hvor føreren må sove og forlade førersædet i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.

Pony.ai’s løsning består af i alt 23 sensorer monteret på en Toyota Sienna. Der er fire LiDAR-afstandsmålere på taget, der dækker 360 grader, tre LiDAR-afstandsmålere med kort rækkevidde på karrosseriet til at dække blinde vinkler, fire mmWave-radarer på hjørnet af taget, en radar med lang rækkevidde og 11 kameraer rundt omkring på taget og karrosseriet.

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi