Stor mangel på lithium til produktion af elbilbatterier
Glem alt om manglen på computerchips. Det er kun en forsmag på, hvilke problemer der venter i de næste årtier, når det kommer til produktionen af elbilbatterier. Sådan lyder advarslen fra blandt andre R.J. Scaringe, der er direktør i elbilstartuppen Rivian.
I et interview med Wall Street Journal forklarer han, at manglen på ”halvledere er en lille forsmag på det, vi kommer til at mærke på battericeller i løbet af de næste to årtier”.
“Kort sagt udgør al verdens celleproduktion tilsammen langt under 10 procent af det, vi vil få brug for om 10 år. Det betyder, at 90 til 95 procent af forsyningskæden ikke eksisterer,” lyder det fra Scaringe.
Han er ikke ene om at slå alarm over, at udvindingen af lithium til battericellerne kan blive en enorm flaskehals i fremtiden. I sidste måned advarede Teslas direktør Elon Musk om, at er prisen på lithium er ”steget til vanvittige niveauer”, og at Tesla ”måske bliver nødt til at gå direkte ind i minedrift og raffinering i stor skala.”
Spørger man Scaringe, er problemerne for elbilbranchen dog langt mere omfattende end blot høje priser på lithium. Han forventer, at mangel på lithiumbatterier vil opstå inden for udvinding af råmaterialer, forarbejdning af dem og i produktionen af selve battericellerne, hvilket vil blive en af de største forhindringer i bilproducenternes forsøg på at øge salget af elbiler i løbet af det næste årti.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Efterspørgslen på lithium er langt højere end udbuddet
En analyse af Benchmark Mineral Intelligence, som overvåger batteriforsyningskæden, viser, at efterspørgslen på lithium-ion-batterier er eksploderet til 400 gigawatttimer i 2021. Det er en stigning på 59 gigawatttimer sammenlignet med i 2015. Og det er altså kun med 6,5 millioner elbiler solgt i 2021. Alene i 2022 ventes de 400 gigawatttimer at stige yderligere 50 procent.
Steve Levine, der er seniorforsker og professor ved Georgetown University, og som har skrevet en længere artikel om problematikken, forklarer på Twitter, at efterspørgslen langt overgår udbuddet af mineralerne til produktionen af elbilbatterier.
Den globale produktion af lithium og nikkel rækker til 3,8 millioner elbiler i år, hvilket er mindre end halvdelen af de 7,7 millioner, som bilbranchen ellers bestræber sig på at producere i år. I 2040 vil bilbranchen producere over 40 millioner elbiler, men batterimaterialerne rækker til kun 15,6 millioner elbiler, lyder det.