Tesla-ejer er den første til at blive tiltalt for Autopilot-ulykke
Selvkørende teknologi er smart – når den virker. Men hvad med når svigter, og det koster andre menneskers liv? Hvis ansvar er det så? Det er et stadig et spørgsmål, der ofte er til debat – en debat, der igen er blusset op.
I USA er der nemlig for første gang rejst sigtelser mod en Tesla-bilist, som kørte over rødt lys med Autopilot-funktionen aktiveret og dræbte to personer tilbage i december 2019. Autopilot er Teslas ADAS-funktionalitet, der gør bilerne delvist selvkørende. Funktionen kan automatisk styre, dreje, bremse og udføre vejbaneskift på motorvej.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Første tiltalte i USA på grund af delvist selvkørende teknologi
Autopilot-funktionen var i brug, da ulykken skete i 2019 – men det fratager ikke chaufføren for ansvar, mener anklagere i Californien i USA. De har valgt at rejse to sigtelser mod ejeren af en Tesla Model S for den dødelige ulykke i 2019. Det er første gang, at en bilist i USA er blevet tiltalt for lovovertrædelser på grund af et delvist selvkørende system, skriver nyhedsbureauet AP.
Hændelsen skete ifølge LA County District Attorney i en forstad til Los Angeles den 29. december 2019, da den 27-årige tiltalte, Kevin George Aziz Riad, kørte over for rødt og hamrede ind i en Honda Civic og dræbte bilens to passagerer. Riad, som er løsladt mod kaution, nægter sig skyldig.
Ifølge anklageskriftet var førerassistentfunktionen i brug, da ulykken fandt sted. Den nærmere årsag til, at Teslaen kørte over for rødt og forårsagede ulykken, er endnu ikke offentliggjort. På Teslas hjemmeside oplyser producenten tydeligt, at ”føreren først skal acceptere at “holde hænderne på rattet hele tiden” og altid “bevare kontrollen og ansvaret for dit køretøj”, før Autopilot kan aktiveres.”
Niveauer for automatisering af selvkørende bilerBilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.
|
Biler er endnu ikke selvkørende
Selv om selvkørende teknologi er under rivende udvikling og i mange forsøg har vist lovende resultater, opstår der af og til episoder, hvor selvkørende teknologi foretager uhensigtsmæssige beslutninger. Det får NHTSA, USA’s pendant til Vejdirektoratet, til at minde borgere om, at nutidens ’selvkørende’ biler i klasse 2 ud af 5 inden for autonomi ikke fratager chaufføren for ansvar.
“NHTSA minder offentligheden om, at ingen kommercielt tilgængelige motorkøretøjer i dag kan køre sig selv. Uanset om et L2-automatiseret (niveau 2, red.) køresystem er aktiveret eller ej, kræver ethvert tilgængeligt køretøj, at den menneskelige fører til enhver tid har kontrollen, og alle statslige love holder den menneskelige fører ansvarlig for driften af deres køretøjer,” siger en talsmand.