Tesla lover fuldt ud selvkørende biler år efter år uden at levere

I mange år har Teslas direktør, Elon Musk, sagt, at Teslas elbiler bliver fuldt ud selvkørende, men det er endnu ikke sket. Nu har et søgsmål ramt elbilproducenten.

Tesla lover fuldt ud selvkørende biler år efter år uden at levere

Er Teslas elbiler fuldt ud selvkørende? Det vil mange formentlig være tilbøjelige til at svare ja til. Det er de dog endnu ikke. Derfor har man også på nærmest årlig basis kunnet finde udtalelser fra Tesla-direktøren Elon Musk om, at producentens biler inden for et år eller to bliver fuldt ud selvkørende.

Tesla-elbiler kommer med førerassistentsystemer under samlebetegnelsen Autopilot – et begreb, som har været omdiskuteret, fordi det antyder autonom kørsel uden førerens involvering. Elon Musk argumenterer for at bruge begrebet, fordi det også anvendes i fly, selv om piloter skal være klar til at overtage styringen.

I tillæg til Autopilot tilbyder Tesla – mod 1 400 kroner i månedlig betaling – adgang til betafunktionen ”Fuldt selvkørende egenskaber”, der kan overtage styringen, bremsen og accelerationen. Funktionen kunne tidligere overtage styringen i byområder, men ikke længere.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Vildleder Tesla om bilernes selvkørende egenskaber?

Netop Teslas førerassistentsystemer og markedsføringen af disse er omdrejningspunktet i et gruppesøgsmål, som det californiske advokatfirma Cotchett, Pitre & McCarthy indledte mod Tesla tilbage i september. Søgsmålet hævder, at Elon Musk adskillige gange har meldt ud, at softwareopdateringer vil gøre eksisterende Tesla-elbiler fuldt ud selvkørende. I 2016 tweetede han eksempelvis, at en Tesla-elbil kan køre af sig selv i USA ”inden næste år”.

Tesla udgav i 2016 også en video, der viser en af Teslas biler køre af sig selv. Men ifølge søgsmålet er videoen vildledende, da den ifølge Tesla-medarbejdere, som har været med til at lave videoen, er klippet sammen af flere forsøg, så det ser ud, som om den kører ruten uden nævneværdige udfordringer.

Søgsmålet henviser også til flere ulykker, der er sket med brug af Teslas førerassistentsystemer, som argument for, at bilerne ikke er fuldt ud selvkørende. Ifølge søgsmålet er Teslas førerassistentsystemer i dag også blevet overhalet af flere af de etablerede producenters pendanter, blandt andet fra Mercedes-Benz og Honda, lyder det.

Markedets bedste elbilforsikring finder du hos if Forsikring

Tesla: Ikke svindel at misse mål om fuldt selvkørende egenskaber

Nu reagerer advokater, der arbejder for Tesla, på søgsmålet. Ifølge CNN argumenterer producentens advokater for, at Tesla måske ikke har levet op til sine mål om at realisere autonom kørsel, men at det ikke er lig med decideret svindel, som søgsmålet argumenterer for.

“Alene manglende realisering af et langsigtet, ambitiøst mål er ikke svindel,” lyder det fra Teslas advokater i et retsdokument fra 28. november. I samme ombæring bad advokaterne om at få sagen afvist.

Ifølge Tesla bør ejere af producentens elbiler også være klar over systemernes begrænsninger, inden de købte bilerne, da der er ansvarsfraskrivelser på Teslas hjemmeside og i bilernes manualer. Tesla anfægter også, at søgsmålet ikke har påvist, at Teslas systemer har været involveret i flere biluheld end Tesla-bilister, der under samme forhold ikke gør brug af førerassistentsystemerne.

Se også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi