Toyota advarer mod forhastet overgang til elbiler

Toyota-chef advarer mod at overgå for hurtigt til elbiler, før der er taget hånd om udfordringer som infrastruktur til opladning og tilgængelighed af batterier.

Toyota advarer mod forhastet overgang til elbiler

Elbiler er blevet det nye sort, men ikke desto mindre udgør de faktisk kun 2 procent af den globale bilpark. Udviklingen går dog lynhurtig, og mange etablerede og helt nye elbilproducenter lancerer et væld af nye elbiler.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Pludseligt skifte til elbiler er ikke uden problemer

Verdens største bilproducent Toyota sender dog en appel til resten af bilbranchen om at overgå fra fossile brændsler til elektricitet med forsigtighed. I forbindelse med, at Toyotas chef for energi- og miljøforskning Robert Wimmer for nylig vidnede i USA’s senat, advarede han mod, at et pludseligt skifte til elbiler indebærer en række udfordringer, som konkurrenter som GM ifølge Wimmer fuldstændig ignorerer.

”Hvis vi skal gøre dramatiske fremskridt inden for elektrificering, vil det kræve, at vi overvinder enorme udfordringer, herunder infrastruktur til opladning, tilgængelighed af batterier, forbrugernes accept og prisoverkommelighed,” lød det fra Toyota-chefen.

Læs også: Det tager årtier at udfase benzin- og dieselbiler i Danmark

Flere bilproducenter vil udfase benzin- og dieselbiler

Udmeldingen fra Toyota står i stærk kontrast til mange andre bilproducenters løfte om fuldstændigt at udfase fossile brændsler og udelukkende satse på batteridrevne elbiler. For eksempel har GM meldt ud, at man vil stoppe med at sælge benzin- og dieselbiler i 2035, mens Mercedes-Benz har samme mål allerede i 2030. 2026 vil være det sidste år, hvor Volkswagen sælger biler med forbrændingsmotorer.

Toyota har længe været førende inden for plugin-hybridbiler, hvor batterier har været kombineret med enten forbrændingsmotorer og hydrogenbrændselsceller. Det er dog den rene elbil (BEV), der i de senere år har fået momentum, mens brintteknologien endnu ikke er slået igennem. Samtidig er salget af rene elbiler også ved at overgå salget af pluginhybrider, som ikke er nær så klimavenlige som de rene elbiler.

Selv om Toyota ikke overgiver sig fuldstændigt til rene elbiler på kort sigt, har den store bilproducent alligevel indset, at efterspørgslen på teknologien er større end nogensinde. Derfor har Toyota også præsenteret sin første elbil, bZ4X, som kan købes i Danmark senere i år. Elbilen er starten på produktionen af i alt 30 forskellige elbiler, som skal produceres inden 2030.

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi