Udbredelsen af eltaxier bremses af manglende lynladere
Ligesom flere og flere danskere begynder at skifte benzin- og dieselbilen ud med en elektrisk af slagsen. Det samme ønsker landets taxivognmænd men i praksis er det bare ikke helt ligetil, når det gælder taxikørsel. Ladeinfrastrukturen er nemlig slet ikke gearet til det, og det får landets største taxaselskab Dantaxi til at slå alarm.
Dantaxi ønsker at gøre alle 1 800 taxier emissionsfri allerede i 2025. Der skal derfor rulles mere end 1 500 nye el-taxier ud på vejene. Udfordringen er dog, at en el-taxi skal lade otte gange oftere end en normal elbil. Frustrationen over manglende lynladere, som mange elbilejere mærker på egen krop, er derfor særlig udtalt blandt taxivognmændene, lyder det fra Dantaxi.
Selskabet har for nyligt undersøgt 220 taxivognmænds oplevelse med skiftet fra diesel til el. 70 procent af de adspurgte taxivognmænd påpeger manglende ledige ladestandere som en stor ulempe. Det udgør ikke kun et irritationsmoment. Halvdelen af vognmændene har også oplevet at må afvise kunder, fordi der ikke er nok strøm på batteriet. 85 procent af taxivognmændene efterspørger derfor flere lynladestandere.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Har været nødsaget til at etablere egen ladehub
Dantaxi har i samarbejde med E.ON været nødsaget til at etablere egen ladehub i København, hvor 400 taxier om dagen kan lades op ved de i alt 10 lynladere. Etableringen af hubben var nødvendig, da taxaselskabet for flere år siden konstaterede, at hastigheden for udrulningen af nye lynladere ikke fulgte med behovet.
Taxaselskabet afviser også, at etablering af hjemmeladere kan løse problemerne. Ifølge Dantaxi bor de fleste taxivognmænd i etagebygger i de større byer, så det er kun 26 procent af vognmændene, der har egen ladestander og har mulighed for at lade hjemme.
Problemet er endnu større uden for København
Tilbage i 2019 købte selskabet de første 10 Teslaer – et tal der i dag er vokset til 250. Kun 10 af Dantaxis el-taxier kører i Region Sjælland, mens de resterende 240 kører i Region Hovedstaden.
Det stemmer overens med en undersøgelse, som De Danske Bilimportører lavede i 2021. På Frederiksberg og i København er der henholdsvis 2,0 og 1,7 ladepunkter per 10 opladelige biler (henholdsvis flest og tredjeflest i hele landet). Kigger man på en række sjællandske kommuner som Roskilde, Næstved, Køge, Ringsted, Slagelse, Holbæk og Vordingborg, er der kun mellem 0,2 og 0,5 ladepunkter per 10 elbiler.
Dantaxi efterlyser derfor flere lynladere i Danmark, hvis selskabet skal lykkes med at udskifte sine dieselbiler med elbiler. Noget tyder dog på, at der faktisk er ved at ske bedring på netop det punkt. Et bredt flertal i Folketinget afsatte i juni 2021 64,6 millioner kroner til at medfinansiere etableringen af 191 lynladestationer (+100 kW) og 125 hurtigladestationer (cirka 50 kW), som giver i alt 607 nye ladestandere over hele landet.