Volkswagen fordobler salget af elbiler i 2021

På grund af chip- og komponentmangel har Volkswagen Group solgt færre biler i 2021. Til gengæld er salget af deres grønne biler blevet fordoblet.

Volkswagen fordobler salget af elbiler i 2021

Volkswagen fremviser nu deres globale bilsalg for året 2021, der både skuffer og imponerer. Hvor det samlede bilsalg er gået tilbage sidste år, ses der stor fremgang i salget af de grønne biler hos den tyske bilproducent.

Med mangel på chips og andre komponenter hos Volkswagen er det samlede bilsalg i 2021 gået tilbage med 8 procent. Syv procent af Volkswagens samlede bilsalg i 2021 viste sig at være elbiler.

Se også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Solgte flere elbiler end nogensinde før

Volkswagen har dermed solgt flere plug-in hybrid- og elbiler end nogensinde før, hvor det specielt er crossoveren ID.4, blandt de 100 procent elektriske modeller, der har hittet. ID.4 toppede toplister over de mest solgte elbiler i Sverige, Finland og Irland. Også i Danmark blev ID.4 den mest solgte elbil i 2021, efterfulgt af Tesla Model 3, VW ID.3 og Tesla Model Y.

Årets sidste måneder viser dog, at det kan blive svært for Volkswagen at holde denne fornemme førsteplads. Elbiler fra Audi, Polestar, Hyundai, Kia og Ford rykker hurtigt op på ranglisterne.

Volkswagen leverede 119 650 ID.4’ere globalt, hvoraf knap 2 700 af dem blev indregistreret i Danmark. ID.4 blev efterfulgt af ID.3, med omkring 76 000 leverancer og e-up! med omkring 41 500 styk.

Volkswagen leverede også lige under 18 000 af den store ID.6, der er en batteridreven SUV, der ikke er tilgængelig i Europa. Lige nu er ID.6 eksklusiv til det kinesiske marked. Volkswagen har dog i mellemtiden lanceret ID.5, som er en mindre SUV til det europæiske marked, som forventes at blive et populært valg.

Efterslæb på biler

Salgstallene hos Volkswagen på ID-elbilerne kunne dog være endnu bedre – og til mindre frustration for en masse købere – hvis de havde kunnet producere alle de bestilte biler.

Det viser sig nemlig, at Volkswagen har et efterslæb på 95 000 ID’er i Europa, som de på grund af chipmangel ikke har kunne levere til køberne. Volkswagen forventer, at disse udfordringer vil fortsætte i første halvdel af 2022, men at de senere på året vil få sat produktionskapaciteten op.

Se også: Nyeste nyt fra elbilmarkedet