Volkswagens elbiler kan forsyne hjemmet med strøm i to dage

Volkswagen ID.-elbiler med 77 kWh batteri får understøttelse af V2H (vehiche-to-home) og kan dermed sende strøm tilbage til hjemmet. Det har mange fordele.

Volkswagens elbiler kan forsyne hjemmet med strøm i to dage

Vehicle-to-grid (V2G), vehicle-to-home (V2H) eller tovejsopladning. Kært barn har som bekendt mange navne.

Uanset navneforvirring er der en glædelig nyhed på vej til ejere af elbiler fra Volkswagen med et batteri på 77 kWh. Volkswagen har nemlig annonceret, at selskabet udruller understøttelse af tovejsopladning til både eksisterende og kommende ID.-elbiler med en batterikapacitet på 77 kWh.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Kan forsyne hjem med strøm i to dage

Teknologien betyder, at man kan tilslutte elbilen til en kompatibel hjemmelader – ikke for at lade bilen op, men derimod for at lade bilen forsyne strøm til hjemmet.

Volkswagen oplyser til Electrek, at elbilerne kan aflade med en effekt på 10 kW. Med et gennemsnitligt strømforbrug i husstanden på cirka 30 kWh kan Volkswagens elbiler forsyne strøm til et hus i hele to døgn.

Volkswagen oplyser, at der kan forsynes strøm, indtil bilens batteriniveau er nede på 20 procent.

Kører pilotprojekt i Sverige

Tilbage i 2021 meldte Volkswagen ud, at koncernens elbiler ville få teknologien i 2022, men det skete som bekendt ikke.

I første omgang bliver V2G-teknologien da også kun tilgængelig som et pilotprojekt i Sverige. Det kræver, at der i husstanden installeres et hjemmekraftanlæg – nærmere bestemt modellen S10 E COMPACT fra tyske HagerEnergy.

Senere hen vil det være muligt at anvende tovejsopladning med andre løsninger.

Læs også: Greentech: Disse grønne teknologier skal løse klimaproblemerne

Disse elbiler fra Volkswagen understøtter V2G (vehichle-to-grid)

Volkswagen oplyser ikke i sin pressemeddelelse, hvilke specifikke elbilmodeller der understøtter vehicle-to-home eller tovejsopladning i hjemmet. Over for Electrek har bilproducenten dog løftet lidt af sløret for det.

ID-modeller med et 77 kWh batteri vil have adgang til V2G, oplyser Volkswagen. Bilproducenten vil udrulle funktionen til eksisterende elbiler med en opdatering til ID Software 3.5. Tovejsopladning bør derfor være tilgængeligt i 77 kWh-varianterne af ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 og ID. Buzz.

Læs også: Hvad er klima og klimaforandringer? Her er alt du bør vide

Kan sikre billig og grøn strøm til hjemmet

Den største fordel ved V2G er, at teknologien kan bidrage til at stabilere elnettet. Det er dog ikke et problem, der er aktuelt i Danmark, da vi har strøm i stikkontakterne 99,996 procent af tiden. I mange andre lande, hvor elforsyningen ikke er nær så stabil, kan teknologien dog bidrage til at aflaste elnettet.

V2G kan også bruges til at sikrere grønnere strøm i elnettet. Når der er stor produktion af grøn elektricitet fra vindmøller og solceller, kan strømmen lagres i parkerede elbiler i stedet for at gå til spilde ved overproduktion.

Når der senere på dagen hen mod aftenen er lavere produktion af grøn elektricitet og højere strømforbrug i husstandene, kan der anvendes strøm fra de mange elbiler, der er ladet op med grøn strøm. Med V2G kan man dermed opnå højere udnyttelse af den genererede grønne elektricitet.

Den grønne elektricitet kan i teorien også lagres i længere perioder og bruges, når sæsonerne ændrer sig. For eksempel kan en ny batteriteknologi lagre grøn strøm og bevare 92 procent af strømmen efter tre måneder.

På kortere sigt vil V2G mindske trækket på elnettet i Danmark. Hvis elpriserne for eksempel er høje, kan man anvende strømmen fra sin elbil, som er blevet ladet op med billig strøm tidligere på dagen eller ugen. Dermed kan man undgå at bruge dyr strøm i den såkaldte kogespids i tidsrummet 17 til 21. Det vil i sidste ende betyde billigere strømregning.

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi