Meta står over for søgsmål i Storbritannien på 20 milliarder kroner
Meta Platforms har modtaget et sagsanlæg på 2,3 milliarder pund i Storbritannien – knap 20,5 milliarder kroner – anklaget for at have misbrugt sin dominans på markedet ved at benytte personlig data fra 44 millioner brugere.
Ifølge flere kilder er det Liza Lovdahl Gormsen, specialist i konkurrencelovgivning ved British Institute of International and Comparative Law, der fører søgsmålet. TechCrunch fortæller, at hun fører sagen på vegne af de britiske borgere, der har benyttet Facebook i årene mellem 2015 og 2019.
Urimelige vilkår for deling af personlig data
Sagen skal høres ved Competition Appeal Tribunal, og søgsmålet hævder, at folk betaler for høj en pris for at bruge Meta Platforms’ Facebook-tjeneste.
Den måde, som brugerne giver selskabet personlig data, som selskabet videre bruger til at tjene penge på reklamer, er ganske enkelt ikke rimelig, lyder det.
Facebook beskyldes for at tjene milliarder på at påtvinge brugerne uretfærdige vilkår og betingelser, der kræver, at de overleverer personlige data for at få adgang til det sociale netværk.
The Guardian fortæller, at søgsmålet bliver finansieret af Innsworth, der er et selskab, der betaler for retsprocesser i udbytte for en andel af den eventuelle erstatning. Hvis sagen går igennem, kan den vare i op til et år.
Se også: De største tech-giganter i verden
Meta: Vi giver brugerne tilstrækkelig kontrol
En repræsentant for Meta Platforms har over for The Guardian udtalt, at de giver ”værdi” til brugerne og tilbyder en tilstrækkelig kontrol over den information, som brugerne udleverer.
Repræsentanten siger også, at selskabet har investeret mange penge i at udvikle værktøjer, der giver brugerne kontrol over deres personlige data.
Søgsmålet er det sidste i rækken af ubehageligheder for Meta Platforms. For nylig har også en lokal amerikansk domstol godkendt, at den amerikanske konkurrencemyndighed Federal Trade Commissions endnu en gang kan forsøge at tage fat i selskabets dominans på markedet.
Meta har for nylig fået en mindre bøde på 60 millioner euro for ikke at leve op til de europæiske cookieregler. Med en omsætning på 110 milliarder dollars i 2021 betyder en bøde på 60 millioner dollar formentlig ikke meget. Den potentielle sagsomkostning, som Facebook står over for i Storbritannien, kan dog tilskynde selskabet til at ændre praksis.
Se også: Nyheder om sociale medier