AirTag-konkurrenten Tile opkøbt for 1,4 milliarder kroner

Producenten af trackere Tile bliver opkøbt af Life 360 for 205 millioner dollar. Dermed står Tile langt stærkere i konkurrencen med Apple, Google og Amazon inden for trackingenheder.

AirTag-konkurrenten Tile opkøbt for 1,4 milliarder kroner

Producenten Tile gjorde trackingenheder populære inden konkurrenter som Apple, Samsung, Google og Amazon begyndte at satse på markedet.

Tiles tracking-enheder kan bruges til mærkning af genstande og sporing af dem fra ens telefon med sine små Bluetooth-tags. Selskabet har netop annonceret, at den vil blive opkøbt af Life360, som kalder sig selv en “førende platform for familiens sikkerhed”. Handlen er vurderet til 205 millioner dollar og forventes at blive afsluttet i første kvartal af 2022.

Presset af de store techgiganter

Tile startede ud fra en inkubator og via en crowdfundingkampagne i 2008 og har gennem årene været virksomheden, de fleste tænke på, når talen gik på trackingenheder.

De sidste par år er spillereglerne dog blevet ændret i takt med, at særligt Apple gik ind på markedet med AirTags.

Google er også begyndt at bygge deres egne funktioner til lokalisering af genstande ind i Android-enheder, og det samme gør Samsung på selskabets egne telefoner.

Fordelen ved for eksempel Apples løsning er, at AirTag kan forbindes med Apples Find-app til at lokalisere ting. Apple udnytter de mere end 1,5 milliarder aktive iOS-enheder, der er i brug rundt om i verden. Ved brug af teknologien ultra-wideband (UWB), som alle iPhones siden iPhone 11-serien understøtter, kan man lokalisere AirTags nærmest uanset hvor i verden de befinder sig.

Samme fordel har Tile ikke, da deres løsning har langt færre brugere end Apples Find-funktion med data fra hundredvis af millioner af opkoblede enheder.

Tiles netværk forventes at få et kæmpe boost med integrationen af Life360’s over 32 millioner brugere i over 195 lande i følge seneste tal. Netværket udvider Bluetooth-trackerens rækkevidde ved at lade andre Tile-brugere – og nu også Life360-brugere – registrere enheder i nærheden og sende deres positionsoplysninger til Tiles servere.

Life360 vil styrke familiers sikkerhed med Tile

Life360 præsenterer sig selv som en overordnet app til familiens sikkerhed med deling af placering mellem familiemedlemmer, registrering af ulykker og andre funktioner.

I løbet af sommeren meddelte den, at den har over 1 million betalende kunder og oplyste, at dens værdiansættelse havde passeret 1 milliard dollar. Virksomheden har også opkøbt en anden nyopstartet hardwarevirksomhed til lokalisering af genstande, Jiobit, som fremstiller mobilforbundne trackere til børn og kæledyr.

Life360 forventer, at handlen med Tile vil øge det globale fodaftryk for begge virksomheder. Life360’s direktør og medstifter, Chris Hulls, forklarer for eksempel, at kombinationen af Life360 og Tile betyder, at sikkerheden bliver en hel del enklere for millioner af familier og enkeltpersoner rundt om i verden.

”Vi vil kombinere Tile-enheder som en del af vores medlemskabsplaner, og Tile vil tilbyde Life360-medlemskabsfordele til sine kunder. Vi vil også begynde at arbejde på at integrere vores teknologier, så Tile-enheder, Jiobit-wearables og Life360-kunder vil blive vist på et fælles kort – personer, kæledyr og ting på ét sted.”

Se også: På hvilke områder er de store tech-selskaber dominerende?

Fortsætter som uafhængig enhed

Tile vil fortsat fungere som en uafhængig enhed med det samme team, der ledes af den nuværende direktør, CJ Prober. Prober vil blive medlem af Life360’s bestyrelse og siger om opkøbet:

“Denne overtagelse bringer ikke blot to fantastiske teams med komplementære missioner og værdier sammen. Den baner også vejen for, at vi i fællesskab kan opbygge verdens førende løsninger til fred i sindet og sikkerhed”.

Se også: Nyheder om international tech