Apple når kæmpe milepæl: Er nu 3 000 milliarder dollar værd

Apple har nået en ny, stor milepæl: En markedsværdi på hele 3 000 milliarder dollars svarende til 8,5 gange Danmarks bruttonationalprodukt.

Apple når kæmpe milepæl: Er nu 3 000 milliarder dollar værd

Som det første selskab nogensinde har Apple opnået en markedsværdi på hele 3 000 milliarder amerikanske dollar. Det svarer til hele 19 748 milliarder kroner eller 8,5 gange det danske bruttonationalprodukt.

Milepælen nåede Apple mandag, hvor aktien steg 2,5 procent og toppede ved hele 182,88 dollar eller 1 204 kroner. Helt nøjagtigt svarer det faktisk ‘kun’ til en markedsværdi på 2 986 milliarder dollars, men det bliver ikke desto mindre betragtet som at Apple har nået de magiske 3 000 milliarder dollar.

“Det er en fantastisk præstation og bestemt værd at fejre. Det viser bare, hvor langt Apple er kommet, og hvor dominerende de ses som i de fleste investorers øjne,” siger Jake Dollarhide, administrerende direktør for Longbow Asset Management, til nyhedsbureauet Reuters.

Læs også: Hvem er de største it-giganter – og hvad laver de?

Foto: Reuters

Står bag flere rekorder

Det er efterhånden ikke ualmindeligt for Apple at slå rekorder, når det kommer til firmaets markedsværdi. Siden den nu afdøde Apple-direktør Steve Jobs annoncerede den første iPhone i januar 2007, er Apples markedsværdi vokset med svimlende 5 800 procent.

Den første store milepæl kom i hus i august 2018, hvor Apple blev den første virksomhed til at nå en værdi på mere end 1 000 milliarder dollar, og i august 2019 var Apple den første amerikanske virksomhed, der nåede en markedsværdi på 2 000 milliarder dollar.

Igen i 2021 er væksten fortsat. I 2021 steg Apples aktie med 34 procent, og for en kort stund blev 3 000 milliarder-målet altså næsten nået.

Det er især iPhonen, der gennem årene har sikret Apple stor succes, men i de senere år er det lykkedes virksomheden at sprede indtjeningen til nye flere områder såsom video- og musikstreaming og apps. I 2018 kom 60 procent af Apples overskud fra iPhone-forretningen – et tal der i 2021 er reduceret til 52 procent.

Investorerne har stor tiltro til Apples stærke produktportefølje

Apples forretningsstrategi bliver altså belønnet af investorerne, som har stor tiltro til Apples altid stærke produktportefølje og evne til at tjene penge på forbrugerelektronik og abonnementstjenester såsom Apple Music og Apple TV+.

“Markedet belønner virksomheder, der har stærke fundamentale forhold og balancer, og de virksomheder, der opnår disse enorme markedsværdier, har bevist, at de er stærke virksomheder og ikke spekulationer,” siger Scott Wren, senior global markedsstrateg hos Wells Fargo Investment Institute, til Reuters.

Læs også: Nyheder om internationale teknologivirksomheder