Det globale marked for wearables 2. kvartal 2024

Markedet for wearables vokser, men den førende producent Apple taber markedsandele, mens særligt Xiaomi, Huawei og Garmin vokser.

Det globale marked for wearables 2. kvartal 2024

Det globale marked for wearable bands voksede med 0,2 % i andet kvartal af 2024 og salget landede på 44,3 millioner solgte enheder ifølge Canalys’ seneste rapport.

Det er basale ure med enkelte smarte funktioner integreret, der spillede en central rolle i denne lille samlede vækst, hvor salget steg med 6 % sammenlignet med året før.

Grundlæggende udgjorde standard ursalget 48 % af markedet – deres største andel nogensinde – primært drevet af Huawei og Xiaomi.

Selvom ur-salget forblev stabilt sammenlignet med samme periode i 2023, blev det negative resultat fra Apple opvejet af vækst fra mærker som Samsung, Garmin, Huawei og Google. Samtidig faldt salget af de mere enkle fitness-armbånd med 14 % på årsbasis, hvilket indikerer en fortsat nedgang i denne kategori.

Se også: De bedste smartwatch

Huawei og Xiaomi dominerer markedet for smartwatch

Canalys’ forskningschef, Cynthia Chen, forklarer om markedet, at basale ure med enkelte smarte funktioner fortsat er en vigtig drivkraft for wearable band-markedet.

Sidste års vækst kom især fra lokale indiske producenter, mens den seneste fremgang i høj grad kan tilskrives Huawei og Xiaomi, som tilsammen stod for henholdsvis 15 % og 13 % af det globale salg.

Succesen i Kina skyldes deres aggressive prissætning og evnen til at integrere premium-fitnessfunktioner i prisvenlige ure.

Smartwatches på vej tilbage

Smartwatch-salget voksede marginalt med 0,1 % i 2. kvartal 2024, efter seks kvartaler med tilbagegang. Garmin var en undtagelse i det ellers udfordrede segment, da de øgede deres salg med 16 % i kvartalet. Dette blev tilskrevet stærk efterspørgsel på Garmin ure og øget markedsføring.

Canalys forudser tocifret vækst i smartwatch-salget i anden halvdel af 2024, drevet af nye produkter fra Apple, Samsung og Google, der vil fokusere på avancerede sundhedsfunktioner.

Flere mærker udforsker ure med eSIM og 4G/5G-forbindelser for at udvide samarbejdet med teleoperatører og åbne nye indtægtskilder. For eksempel tester Google en toårig gratis mobilabonnementsløsning med Pixel Watch 3 i USA, hvilket kan få betydning for markedet.

Konkurrencen intensiveres

Væksten i både smartwatch- og grundlæggende ur-segmenter forventes at fortsætte på kort sigt. Dog kan segmenterne på længere sigt begynde at overlappe, da de i stigende grad tilbyder lignende funktioner.

Smartwatch-producenter skal derfor introducere nye funktioner som gestuskontrol og integration af kunstig intelligens for at adskille sig fra de mere basale ure.

Se også: Nyheder om hardware