EU og Storbritannien undersøger lyssky annonceaftale mellem Google og Meta

Google indgik i 2018 en aftale med Facebook, som gav det sociale medie en række fordele i Googles auktionssystem for online annoncer mod at Facebook lovede ikke at lave sit eget konkurrerende system.

EU og Storbritannien undersøger lyssky annonceaftale mellem Google og Meta

I både EU og Storbritannien bliver de to internetgiganter Google (Alphabet) og Facebook (Meta) undersøgt af de respektive konkurrencemyndigheder for mulig misbrug af deres dominerende positioner på markedet for online annoncering.

Ifølge de europæiske og britiske konkurrencemyndigheder har Google og Facebook indgået en aftale kaldet “Jedi Blue”, som muligvis har begrænset og ligefrem holdt andre mindre aktører på markedet for online annoncering ude.

Læs også: Hvem er de største it-giganter – og hvad laver de? Kom bag om de internationale techvirksomheder

Aftale gav Facebook fordele i auktioner

Aftalen mellem Google og Facebook blev ifølge EU indgået i september 2018 og gav ifølge et tidligere søgsmål Facebook en række ulovlige fordele i Googles auktionssystem for køb af annoncer. En af fordelene var, at Facebook havde 300 millisekunder til at byde på annoncer, mens andre kun havde 160 millisekunder.

Facebook fik sine fordele mod at den sociale medieplatform lovede at stoppe sine planer om at lave sin egen konkurrerende auktionsplatform, hvor annoncører også kunne købe annoncer.

EU og Storbritannien undersøger aftale

15 amerikanske delstater indledte i efteråret 2021 allerede en undersøgelse af denne praksis, og nu følger EU og Storbritannien trop.

“Mange udgivere er afhængige af online displayannoncer for at finansiere onlineindhold til forbrugerne. Via den såkaldte “Jedi Blue”-aftale mellem Google og Meta kan en konkurrerende teknologi til Googles Open Bidding være blevet ramt med det formål at svække den og udelukke den fra markedet for visning af annoncer på udgiveres websteder og apps,” siger Margrethe Vestager, der er ledende næstformand i Europa-Kommissionen, og tilføjer:

”Hvis det bekræftes af vores undersøgelse, vil dette begrænse og forvride konkurrencen på det allerede koncentrerede marked for annonceteknologi til skade for konkurrerende annonceringsteknologier, udgivere og i sidste ende forbrugerne.”

I Storbritannien undersøger de britiske konkurrencemyndigheder, Competition and Markets Authority (CMA), Google og Facebook for samme potentielt ulovlige praksis:

“Som en del af sin undersøgelse vil CMA undersøge, om en aftale mellem Google og Meta (tidligere Facebook) – som Google internt gav kodenavnet “Jedi Blue” – brød loven. CMA undersøger også Googles adfærd i forbindelse med header bidding-tjenester mere generelt for at se, om virksomheden har misbrugt en dominerende stilling og opnået en urimelig fordel i forhold til konkurrenter, der forsøger at levere en lignende tjeneste.”

Læs også: Europæiske udgivere klar med ny antitrust-klage mod Google

Ikke eneste undersøgelse

Google har flere undersøgelser og søgsmål at skulle tænke på for tiden ud over EU og Storbritanniens seneste undersøgelser. I starten af februar sagsøgte den svenske prissammenligningstjeneste Pricerunner Google for 16 milliarder kroner for at manipulere med søgeresultaterne.

Ugen efter indsendte paraplyorganisationen European Publishers Council (EPC) en klage til EU. I denne anklages Google for at have et ulovligt ”kvælertag” på reklameteknologien og pressen.

Læs også: Nyheder om international tech