EU: Techgiganter skal mærke AI-genereret indhold

Næstformand i EU-Kommissionen, Vera Jourova, vil have de største it-giganter til at putte etiketter på AI-genereret indhold i kampen mod fake news og desinformation.

EU: Techgiganter skal mærke AI-genereret indhold

EU presser på for, at techgiganter som Google, Meta, Microsoft og TikTok opper sig og gør deres for at bekæmpe spredningen af falske informationer på sine platforme ved at tilføje etiketter på tekst, fotos og andet indhold, som er genereret af kunstig intelligens.

Læs også: Hvem er de største it-giganter – og hvad laver de?

AI-generet indhold skal have mærkater

Online platforme, der har integregeret AI i sine tjenester – f.eks. AI i Microsoft Bing og Google Søgning – skal implementere foranstaltninger, som forhindrer ondsindede aktører i at generere deinformation.

Sådan lyder det fra Vera Jourova, der er næstformand i EU-Kommissionen. Hun mener, at den nye generation af AI-chatbots, der kan skabe komplekst indhold og grafik i løbet af få sekunder, rejser ”nye udfordringer for kampen mod desinformation”.

Hun har derfor bedt de store techgiganter, som allerede har underskrevet en frivillig aftale om at bekæmpe desinformation, om at løse denne udfordring ved at udrulle teknologi, der kan ”genkende sådant indhold og tydeligt forsyne det med mærker over for brugerne”.

AI-lovgivning fra EU har været længe undervejs

Den pludselige udbredelse af AI i forbrugerprodukter har både skabt bekymringer og begejstring iblandt brancheaktører og forbrugere.

EU har reageret prompte ved at indikere, at AI skal reguleres. Det skete allerede i april 2021, hvor den såkaldte retsakt om kunstig intelligens (AI Act) blev foreslået og siden har været under udarbejdelse. Det er uvist, om lovforslaget når at blive vedtaget allerede i år.

I mellemtiden har EU vedtaget anden lovgivning, som tvinger de 19 største onlineplatforme og søgemaskiner, som opererer i EU, at opfylde ekstra forpligtelser for at komme ulovligt indhold og desinformation til livs. Det sker som en del af forordningen om digitale tjenester, som gælder følgende platforme og søgemaskiner:

  • Alibaba AliExpress
  • Amazon Store
  • Apple AppStore
  • Bing
  • com
  • Facebook
  • Google Maps
  • Google Play
  • Google Search
  • Google Shopping
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Snapchat
  • TikTok
  • Twitter
  • Wikipedia
  • YouTube
  • Zalando

Med denne forordning vil de store techgiganter være tvunget til at overvåge deres platforme bedre for at beskytte brugere mod hadtale, desinformation og andet skadeligt indhold.

Spørger man Vera Jourova, bør selvsamme techgiganter dog straks gå i gang med at mærke AI-genereret indhold og ikke vente på, at lovgivningen tvinger dem til det.

Læs også: Nyheder om international tech