EU’s nye regler virker – små browsere vinder markedsandele
Uafhængige browserfirmaer i EU ser en stigning i antallet af brugere i den første måned, efter at ny EU-lovgivningen tvang Alphabet-ejede Google, Microsoft og Apple til at gøre det lettere for brugerne at skifte til konkurrerende browsere.
Det viser data fra seks virksomheder, som Reuters har fået adgang til.
Se også: Hvem er de største it-giganter – og hvad laver de?
Stigning på 250 % i EU på en måned
De tidlige resultater kommer efter, at EU’s forordning om digitale markeder (Digital Markets Act eller DMA) trådte i kraft den 7. marts.
Forordningen har til formål at fjerne unfair konkurrence og har tvunget de største it-giganter til at præsentere brugere af Safari og Chrome på henholdsvis iOS og Android for en liste over alternative webbrowsere.
På smartphones, der kører Android, er Chrome-browseren standard, og på iPhones er det Safari, hvilket gør de to browsere til de dominerende browsere på markedet.
Den cypriotiske browser Aloha Browser oplyser, at antallet af brugere i EU steg med 250 % i marts. Den er en af de første virksomheder, der har oplyst månedlige væksttal, siden de nye regler trådte i kraft.
Aloha blev grundlagt i 2016 og markedsfører sig som et privatlivsfokuseret alternativ til browsere, der ejes af Big Tech. I dag har browseren i gennemsnit 10 millioner månedlige brugere og tjener penge gennem betalte abonnementer i stedet for at sælge annoncer ved at spore brugerne.
“Før var EU vores fjerde største marked – nu er det nummer to,” siger Andrew Frost Moroz, der er Alohas direktør.
Vækst hos Vilaldi, Brave, DuckDuckGo og Opera
Norske Vivaldi, tyske Ecosia og amerikanske Brave har også oplevet en stigning i antallet af brugere efter de nye EU-regler.
Amerikanske DuckDuckGo, som har omkring 100 millioner brugere, og deres større rival, norske Opera, oplever også vækst i antallet af brugere. De oplyser dog, at udrulningen af den EU-tvungne skærm, hvor brugerne kan vælge alternative browsere, stadig ikke er afsluttet.
“Vi oplever et rekordhøjt antal brugere i EU lige nu,” siger Jan Standal, der er vicepræsident hos Opera, og som har mere end 324 millioner brugere på verdensplan.
Apple og Google tvunget til at vise alternativer
Ifølge de nye EU-regler skal producenterne af mobilsoftware vise en skærm, hvor brugerne kan vælge browser, søgemaskine og stemmeassistent, når de sætter deres telefoner op.
Hidtil har Apple og Google angivet deres egne browsere som standardbrowsere, ligesom stemmeassistenterne Siri til iPhones og Google Assistent til Android-telefoner var anvendt som standardassistenter.
På Android-telefoner var det i forvejen til enhver tid muligt at angive andre browsere og stemmeassistenter som standard, men når folk ikke kender til muligheden og præsenteres for valgmulighederne, vinder Google stort på at angive egne tjenester som standard. Men den går altså ikke længere ifølge EU.
Apple viser nu op til 11 browsere ud over Safari på de skærme, der viser et unikt udvalg af browsere for hver af EU’s 27 medlemslande. Listen vil én gang om året blive opdateret for at følge udviklingen i browsermarkedet.
DuckDuckGo og Opera tilbydes på Apples liste i alle 27 lande, mens Aloha findes i 26 lande, Ecosia i 13 og Vivaldi i 8.
Google giver allerede brugere muligheden for at vælge alternativer til Chrome og Google Assistent på selskabets egne Pixel-telefoner. Nye enheder fra andre Android-producenter vil i de kommende måneder også vise skærmen, som gør det nemt at vælge alternativer.
Vækst hos små browsere på bekostning af Safari
Da iPhones har en voldsomt meget større markedsandel end Googles Pixel-telefoner, sker væksten for de mindre browsere i øjeblikket på bekostning af Safari.
Opera siger, at den primære vækst efter implementeringen af EU’s forordning skyldes, at folk gør Opera til standardbrowser på deres iPhones.
Men browserfirmaerne kritiserer Apple og Google for at udrulle de nye funktioner på en både langsom og klodset måde for at bremse mobilbrugernes skift til alternativerne.
Mozilla, som står bag Firefox-browseren, anslår, at kun 19 procent af iPhone-brugerne i EU modtog en opdatering i en udrulning, der ifølge virksomheden virkede meget langsommere end tidligere softwareopdateringer.
På iPhones kan brugerne kun se valgskærmen, når de åbner Safari. Derefter får brugerne vist en liste over browsere uden yderligere oplysninger.
“Processen er bare så indviklet, at det er nemmest for brugerne at vælge Safari eller potentielt et andet kendt navn,” siger Jon Stephenson von Tetzchner, der er direktør for Vivaldi.
Det komplicerede design har fået EU-Kommissionen til at indlede en undersøgelse af, om Apple forhindrer brugerne i frit at vælge alternativer til Apple-apps i iOS.
Se også: Nyheder om international tech