Meta sænker prisen på reklamefri Facebook og Instagram
Meta har sænket prisen på sine reklamefri abonnementsversioner af Facebook og Instagram med 41 procent for brugere i EU for at leve op til EU’s lovkrav.
Som noget nyt tilbyder Met også brugere i EU gratis adgang til Facebook og Instagram, selv hvis de giver begrænset samtykke til få vist tilpassede annoncer, oplyser selskabet i et blogindlæg.
Se også: Hvem er de største it-giganter – og hvad laver de?
Gratis adgang med begrænset datahøst
Meta debuterede oprindeligt med en reklamefri adgang til Facebook og Instagram i EU i oktober 2023 på grund af EU’s forordning om digitale markeder (DMA), der havde til formål at slå ned på teknologivirksomheders konkurrencebegrænsende praksis.
Den reklamefri adgang blev også introduceret, efter Irlands databeskyttelseskommission (DPC) havde givet virksomheden en bøde på 210 millioner euro for at have overtrådt EU’s databeskyttelseslove.
De nye ændringer går ifølge Meta ud over, hvad der kræves af EU’s lovgivning.
Tidligere kostede reklamefri Facebook og Instagram 75 kr./.md., hvis man køber adgang via en browser, eller 95 kr./md., hvis man køber adgang via appen til Android eller iOS. Nu er prisen 44 kr./md. via browser og 59 kr./md. via appen.
Hvis man vælger den nye ”mindre personaliserede mulighed” for at få gratis adgang til Facebook og Instagram, vil man se annoncer, der ”måske er mindre relevante for en persons interesser,” oplyser Meta. I denne version vil Facebook og Instagram vise annoncer baseret på ”et minimalt sæt datapunkter,” herunder brugernes alder, køn, placering og hvordan man engagerer sig i annoncer.
Brugere i EU, der vælger den gratis løsning, vil også se annoncer, der ikke kan springes over.
Se også: Privatlivsforkæmpere klager over overpriser for reklamefri Facebook
Perspektivering
Metas prisfald kommer ikke frivilligt, men er en tvungen prisjustering.
Privatlivsgruppen noyb med den østrigske aktivist, advokat og forfatter Max Schrems i spidsen klagede i november 2023 til det østrigske datatilsyn over påståede overpriser for den reklamefri adgang til Facebook og Instagram.
Den høje pris er bevidst designet til at være ”helt ude af proportioner” og er langt højere end den gennemsnitlige værdi af en Facebook- og Instagram-bruger, som vælger den reklamefri adgang, lyder det.
Se også: Nyheder om international tech