Metas medarbejdere gider ikke at bruge metavers-appen Horizon Worlds

Der er så mange problemer med kvaliteten i Metas metavers-app Horizon Worlds, at selv medarbejderne, som udvikler det virtuelle VR-univers, ikke gider at bruge det.

Metas medarbejdere gider ikke at bruge metavers-appen Horizon Worlds

Metaverset er fremtiden. Det er i hvert fald det, som Meta – det tidligere Facebook – vil have dig til at tro. Firmaet bag det sociale medie tror så meget på metaverset, at selskabet skiftede navn til Meta for at afspejle den nye, langsigtede vision.

Men metaverset i den form, som Meta ser for sig, er fortsat flere år ude i fremtiden, og indtil da er der fortsat meget usikkerhed om, hvad metaverset egentlig er, og hvilken værdi det tilføjer brugere. Selv Metas egne udviklere, som dedikerer deres arbejdstid på at udvikle Metas metavers-app Horizon Worlds, har svært ved at se fidusen i den virtuelle verden.

Læs også: Hvem er de største it-giganter – og hvad laver de?

Hvad er metavers?

Et metavers er et begreb, der dækker over et virtuelt univers via AR- og/eller VR-teknologi. Det vil gøre det muligt for folk at interagere med hinanden nærmest som om, at de mødtes i virkeligheden. Det er i hvert fald visionen.

Metaverset bygger videre på koncepter og funktioner, som man allerede finder i eksisterende virtuelle universer såsom Second Life (2003), Habbo Hotel (2000), World of Warcraft (2004), Minecraft (2011), Fortnite (2017), VRChat (2014) og Roblox (2006).

Meta har senest investeret milliarder af kroner i appen Horizon Worlds.

Metas metavers er fyldt med fejl og børnesygdomme

Metas metavers-app blev i december gjort tilgængelig på Metas Quest VR-headset. Siden da nåede appen 300 000 brugere tidligere på året, og næste mål bliver at gøre den tilgængelig både som app til smartphones og på computere i form af en webudgave.

Disse planer er dog blevet skubbet til side, for lige nu er Horizon Worlds ramt af så mange fejl og børnesygdomme, at det er blevet førsteprioritet at rette dem. Det fremgår af et internt notat, som The Verge er kommet i besiddelse af.

Notatet er skrevet af Vishal Shah, der er Metas vicedirektør for metavers. I notatet forklarer han, at Metas hold af udviklere udelukkende skal arbejde på at forbedre kvaliteten af metaverset resten af året for at “sikre, at vi løser vores kvalitetshuller og præstationsproblemer, før vi åbner Horizon for flere brugere”.

“Siden lanceringen sidst på året har vi set, at kernen i Horizon Worlds – et synkront socialt netværk, hvor skabere kan bygge spændende verdener – er stærk,” lyder det i notatet.

”Men i øjeblikket er feedback fra vores skabere, brugere, spiltestere og mange af os på holdet, at den sammenlagte vægt af ’papir-snit’, stabilitetsproblemer og fejl gør det for svært for vores fællesskab at opleve magien i Horizon. Kort sagt, for at en oplevelse kan blive dejlig og fastholdende, skal den først være brugbar og veludformet.”

Læs også: LEGO-familien investerer milliardbeløb i metavers for børn

Trygler medarbejdere om at bruge mere tid i Horizon Worlds

Ifølge Vishal Shah er en af de centrale udfordringer hos den store it-gigant, at de medarbejdere, som er sat til at udvikle metaverset, ikke selv gider at bruge det.

“Vi bruger ikke så meget tid i Horizon, og det fremgår tydeligt af vores dashboards for dogfooding (det at teste og bruge ens egen tjeneste, red.),” skrev han til medarbejderne den 15. september.

“Hvorfor er det sådan? Hvorfor elsker vi ikke det produkt, vi har bygget, så meget, at vi bruger det hele tiden? Den enkle sandhed er, at hvis vi ikke elsker det, hvordan kan vi så forvente, at vores brugere vil elske det?”

To uger senere havde den klare opfordring til udviklerne stadig ikke fået udviklerne til at bruge Horizon Worlds nok. Shah sendte derfor endnu et notat, hvori han præsenterede en plan for at ”holde chefer ansvarlige” for at få deres teams til at bruge Horizon Worlds mindst én gang om ugen.

“Alle i denne organisation bør gøre det til deres mission at blive forelsket i Horizon Worlds. Det kan man ikke gøre uden at bruge det. Gå derind. Organiser tidspunkter, hvor du kan gøre det med dine kolleger eller venner, både i interne builds, men også i det offentlige build, så du kan interagere med vores fællesskab,” lød det senest.

Indtil videre har metaverset altså ikke fået den medvind i sejlene, som Facebook-stifter Mark Zuckerberg håbede på. Han annoncerede i fjor, at metaverset ville føre til ansættelsen af 10 000 nye medarbejdere i EU. Men så sent som tidligere på ugen kunne Business Insider afsløre, at op mod 12 000 medarbejdere risikerer at blive afskediget i en stor fyringsrunde.

Se også: Nyheder om international tech