Netflix mister brugere for første gang i 10 år – aktie styrtdykker
Netflix kan for første gang i 10 år kan melde om en tilbagegang i antallet af abonnenter. Det oplyser selskabet i en regnskabsmeddelelse udsendt tirsdag aften. I 4. kvartal 2021 havde Netflix 221,84 millioner abonnenter – et tal der i 1. kvartal 2022 er faldet med 200 000 til 221,64 millioner abonnenter.
Det er dermed en helt ny tid for verdens største streamingtjeneste, der aldrig har haft større konkurrence end i dag, og som har været vant til 10 års uafbrudt vækst.
Udsigten til 2. kvartal ser heller ikke alt for god ud for streamingtjenesten, som forventer at miste hele 2 millioner abonnenter.
Læs også: Hvem er de største it-giganter – og hvad laver de?
Snart slut med at dele login med nær og fjern
Ifølge Netflix bliver streamingtjenesten delt med mere end 100 millioner husstande. Netflix har hidtil ikke gjort nogen indsats for at dæmme op for de brugere, som deler deres login med venner og bekendte for at spare penge. Streamingtjenesten har snarere været meget åben om, at det har været en effektiv teknik til at gøre folk interesserede i Netflix’ indhold.
Det har dog også den sideeffekt, at Netflix går glip af en stor indtjening fra mange millioner brugere, som formentlig vil være villige til at købe eget abonnement, hvis de ikke kan låne andres.
Men det bliver der snart gjort noget ved. Netflix har tidligere testet foranstaltninger til at begrænse delingen af Netflix-konti i Chile, Costa Rica og Peru. På Netflix’ præsentation af det seneste regnskab blev det nævnt, at streamingtjenesten kan vælge at udrulle modellen i flere lande. Det vil betyde, at det koster ekstra, hvis man vil dele sin konto med personer i andre husstande. Indsatsen mod deling af Netflix-login ventes at ske i løbet af 2023.
Overvejer billigere, reklamefinansieret abonnement
Netflix’ meddirektør Reed Hastings oplyste på mødet tirsdag, at streamingtjenesten er ”ret åben over for at tilbyde endnu lavere priser med reklamer som en valgmulighed for forbrugerne”. Den udmelding kommer efter flere år, hvor ledelsen har været modstander af sådan en abonnementsmodel.
Det forlyder nu, at streamingtjenesten vil bruge de næste 1-2 år på at udvikle den nye abonnementsmodel. Ifølge Reed Hastings vil det billigere reklamefinansierede abonnement appellere til de “forbrugere, der gerne vil have en lavere pris og er tolerante over for reklamer.” Man må samtidig også formode, at et billigere abonnement vil kunne tiltrække flere abonnenter – men muligvis med en lavere fortjeneste.
Netflix’ måske største direkte konkurrent, Disney+, annoncerede også i marts, at den vil tilføje et reklamefinansieret abonnement til porteføljen inden udgangen af året.
Aktie styrtdykker med 25 procent
Netflix’ regnskab for årets første kvartal blev ikke modtaget vel af investorerne. Særligt nyheden om det første fald i antallet af abonnenter i 10 år fik aktien til at dykke. Ifølge nyhedsbureauet AP faldt Netflix’ aktie med 25 procent.
Ifølge nyhedsbureauet vil Netflix-aktierne have mistet halvdelen af deres værdi indtil videre i år – svarende til et tab på 150 milliarder dollar på mindre end fire måneder – hvis aktiefaldet fortsætter ind i onsdagens normale handelssession.