Over 200 aviser sagsøger Facebook og Google

200 amerikanske aviser sagsøger Google og Facebook for at monopolisere det digitale reklamemarked via ulovlig praksis.

Over 200 aviser sagsøger Facebook og Google

Aviserne og onlinemedier i det hele taget har set deres annonceindtægter svinde ind i takt med, at Google, Facebook og andre store digitale platforme har suget reklameindtægterne op. Nu sagsøger de internetgiganterne.

Det er et kollektiv af omkring 200 amerikanske aviser, der sagsøger Google og Facebook for at have manipuleret annoncemarkedet på måder, der direkte skader mediernes udgivelser.

Monopoliserer det digitale reklamemarked via ulovlig praksis

Søgsmålene, som håndteres af en samlet front af advokater og advokatfirmaer, er indgivet på vegne af omkring 30 forskellige virksomheder. Disse virksomheder repræsenterer omkring 200 forskellige aviser i USA.

Google og Facebook beskyldes for at monopolisere det digitale reklamemarked via ulovlig praksis. De søger desuden at inddrive tidligere skader på aviserne og beder dybest set om udbetalinger, der står i forhold til de penge, der er blevet suget ud af branchen.

Hvis aviserne vinder, kan de være berettiget til en betydelig godtgørelse via det, der kaldes “treble damages”, hvor Google og Facebook risikerer at skulle betale tre gange mere, end de skader, man forsøger at påvise, at Google og Facebook har været skyld i på grund af den, ifølge aviserne, ulovlige praksis.

Kæmpe fald i annonceindtægter

En undersøgelse foretaget af den uafhængige tænketank Pew Research Center sidste år viser, at mediebranchens årlige annonceindtægter i USA faldt med 69 procent fra 49,3 milliarder dollars i 2006 til 11 milliarder dollars i 2020.

I mellemtiden er beskæftigelsen i redaktionslokalerne halveret, mens oplagstallene ligeledes er skrumpet ind.

Alene i 2020 tjente Alphabet, Googles moderselskab, 183 milliarder dollars, hvoraf over 80 procent kom fra dets reklamevirksomhed. Det fremgår af selskabets regnskabsdokumenter for 2020. Annonceindtægterne løb altså op i 146,4 milliarder dollars alene i 2020. Beløbet dækker dog over den globale indtjening og ikke kun i USA. Det ventes, at Google vil sidde på 29 procent af det digitale marketingsforbrug i 2021, skriver finansmediet CNBC.

Se også: Hvad laver de største tech-giganter?

Mere magtfulde end Standard Oil

Doug Reynolds, der er managing partner i HD Media, og som er med i søgsmålet, forklarer, at selskaber som Google og Facebook er mere magtfulde, end Standard Oil var i sin storhedstid, og at ingen derfor ønsker at være de første til at tage kampen op med dem. Nu føler han dog, at det politiske og juridiske klima har udviklet sig til deres fordel, og de er derfor klar til at gå videre.

Ved at referere til Standard Oil understreger Reynolds, hvor magtfulde Google og Facebook er i deres øjne. Standard Oil var et amerikansk selskab stiftet i 1870 af John D. Rockefeller. Det kontrollerede næsten al olieproduktion, forarbejdning, markedsføring og transport i USA.

Standard Oil gik i opløsning i 1911 som følge af en retssag, som den amerikanske regering lagde mod selskabet i 1906 i henhold til Sherman Antitrust Act fra 1890, der skulle forhindre monopoldannelser.

Google siger i en kommentar om søgsmålet til Gizmodo, at avisernes påstande er forkerte, og at de “er en af verdens førende finansielle støtter af journalistik og har givet milliarder af dollars til støtte for kvalitetsjournalistik i den digitale tidsalder.”

Se også: Nyheder om international tech