Panik hos Google: Vil Samsung skifte Google ud med Bing og ChatGPT?
Microsofts Bing-søgemaskine har ikke fået meget opmærksom siden lanceringen i 2009. Faktisk er der snarere ofte blevet gjort grin med søgemaskinen, fordi den har været næsten irrelevant set i forhold til Googles dominans på søgeområdet.
Men med introduktionen af Bing Chat i et samarbejde med OpenAI, der står bag ChatGPT, er Bing pludselig blevet interessant og har fået momentum.
Faktisk så meget momentum, at smartphoneproducenten Samsung skulle gå med overvejelser om at skrotte Google som standardsøgemaskinen i sin Samsung Internet-browser til Android-telefoner. Det skriver The New York Times.
Læs også: Hvem er de største it-giganter – og hvad laver de?
Samsung kan presse Google til en højere pris
Det er store pengesummer, der er involveret, når det gælder aftaler mellem techgiganter om at være standard søgemaskine i forbrugerelektronik.
Google betaler angiveligt 3,5 milliarder dollar om året for at være standard søgemaskine i Samsungs browser til Android-smarphones og -tablets. Og det skulle angiveligt koste Google hele 20 milliarder dollar om året at være standard søgemaskine i Apples Safari-browser til iOS og macOS.
Ifølge The New York Times er kontrakten mellem Samsung og Google “under forhandling, og Samsung kan holde sig til Google.” Det kan også sagtens vise sig, at hele situationen bare er en del af Samsungs forhandlingstaktik.
For første gang møder Google nu reel konkurrence til sin søgemaskine fra Microsoft, og det kan Samsung udnytte til at kræve højere betaling fra Google, hvis ikke den sydkoreanske producent skal gå til den amerikanske konkurrent. Det er dog uvist, om Microsoft rent faktisk er villig til at betale et tilsvarende beløb for at erstatte Google som standard søgemaskine i Samsungs browser.
Microsoft har i forvejen investeret 10 milliarder dollar i OpenAI, som leverer GPT-4-teknologien til Bing Chat. Microsoft betaler også i forvejen store summer for at inkludere sine apps i Samsungs forbrugerprodukter. I dag er der så mange medfølgende Microsoft-apps i Samsungs telefoner og tablets, at der er dedikeret en hel mappe til apps som Office, OneDrive, LinkedIn og Outlook.
Det er ikke usandsynligt, at Samsung skrotter Google til fordel for Bing. Tilbage i 2010, da Samsung lancerede Android-flagskibet Galaxy S II, kom telefonen med netop Bing som standard søgemaskine. Det var på et tidspunkt, hvor Bing var et nyt og spændende bud på et alternativ til Google, men søgemaskinen har ikke umiddelbart kunnet byde Google op til dans. I dag har Bing ifølge StatCounter en beskeden markedsandel på 2,9 procent.
Læs også: Nyheder om international tech