Threads kan blive det næste sociale medie med 1 mia. brugere

Metas nye sociale medie og Twitter-konkurrent Threads står til at blive en kæmpe succes, og Mark Zuckerberg selv håber på at opnå 1 millard brugere.

Threads kan blive det næste sociale medie med 1 mia. brugere

Den enes død – den andens brød. Det må være fortællingen om de to sociale medier Twitter – nu X – og Threads.

Godt nok er Twitter ikke død, men det sociale medie lider i disse måneder en hård skæbne med stor flugt hos annoncørerne og enorm nedgang i trafikken som følge af en lang række massive forandringer af platformen efter Elon Musks overtagelse i april 2022.

Mark Zuckerberg, der er direktør i Meta, så Twitters turbulente tid som en mulighed for at skabe en direkte konkurrent til at samle de mange fortvivlede Twitter-brugere op.

Navnet på det nye sociale medie blev Threads og endte med at få hele 30 millioner brugere på én dag, da Meta lancerede platformen den 5. juli. Dermed er Threads den hurtigst voksende platform og overgik den tidligere rekord, som ChatGPT havde. Blot fem dage skulle der gå, før Threads opnåede 100 millioner brugere.

Læs også: Hvem er de største it-giganter – og hvad laver de?

Zuckerberg håber på 1 mia. brugere på Threads

Under Metas præsentation af andet kvartals regnskab i onsdags blev Mark Zuckerberg flere gange spurgt ind til Threads og hans forventninger til platformens succes på sigt.

Ifølge Musk er det en “underlig anomali i techbranchen, at der ikke har været en app som denne til tekstbaserede samtaler, der har nået 1 milliard brugere.”

“Der burde være en app til offentlige samtaler med mere end 1 milliard brugere. Twitter har haft muligheden for at gøre det, men har ikke formået det. Forhåbentlig kommer vi til det,” oplyser Zuckerberg på Threads.

Threads’ vækst er af naturlige årsager aftaget efter den indledende pludselige bølge, der tilsyneladende overraskede selv Zuckerberg. Ifølge direktøren er der nu et tocifret antal millioner aktive brugere.

Fokus for Zuckerberg og Metas Instagram-team, som står bag Threads, er nu at tilføje manglende funktioner og forbedre fastholdelsen af brugere i appen. Meta har endnu ikke markedsført Threads via Instagram eller Facebook eller brugt nogen markedsføringskroner på tjenesten.

Threads er i skrivende stund tilgængelig i 100 lande, men det inkluderer ikke EU. Selskabet har udskudt lanceringen i EU, fordi det afventer afklaring af de europæiske dataregler. Det skulle hænge sammen med, at Meta udveksler data mellem Instagram og Threads for at gøre opsætningen og oprettelsen af en brugerprofil nemmere.

Læs også: Nyheder om international tech