Danskerne vil droppe virksomheder med svag IT-sikkerhed
Danskerne er det folkefærd i Europa, som oftest oplever forsøg på at få franarret personlige oplysninger på nettet. Det sker ofte via kendte virksomheder og de virksomheder er 46 procent af danskerne klar til at boycutte, viser en ny undersøgelse, hvis de ikke får bedre sikkerhed.
Undersøgelsen er foretaget af IT-sikkerhedsvirksomheden Mimecast.
Danskere klar til at boycutte virksomheder med dårlig datasikkerhed
Tilliden til de virksomheder, vi oftest køber produkter af, lider nemlig et gevaldigt knæk, når deres navn og logo indgår i phishing og andre former for internetsvindel. Ender det med, at brugerne får delt personlige oplysninger, for eksempel kreditkortoplysninger eller adgangskoder, så siger danskerne fra.
Se også: Vigtig for virksomheders overlevelse med god IT-sikkerhed
Kun 22 procent vil forsætte med at handle
46 procent af danskerne siger, at de vil stoppe med at handle med deres foretrukne virksomheder, hvis de bliver ofre for et phishing-angreb, hvor virksomhedens brand indgår.
Til sammenligning siger blot 22 procent, at de fortsat vil handle hos virksomheder, hvis de bliver ofre for phishing, hvor virksomhedens navn er misbrugt.
Derudover mener 59 procent, at virksomheder selv har ansvaret for at stoppe phishing-forsøg, hvor deres navne og logoer indgår.
Kan blive stort problem for virksomhederne
Niels Frederiksen, der er Senior Sales Engineer i Mimecast, understreger, at tallene med al tydelighed peger på, at vi danskere er klar til at stille virksomheder til ansvar, hvis de ikke beskytter deres kunder.
“Det kan vise sig at blive et stort problem for mange virksomheder i Danmark, fordi vi ifølge tal fra EU er det folkefærd, der oftest udsættes for internetsvindel”.
Se også: Nyheder om datasikkerhed