5 grønne trends inden for tech i 2022
Hvilke grønne trends inden for teknologi kan du forvente i 2022? Det har telekoncernen Telenors forskningsafdeling undersøgt. Svaret har telegiganten netop offentliggjort en i teknologitrendrapport for 2022.
Forudsigelsen fra Telenor lyder, at teknologi og digitalisering kan blive vores redning, efterhånden som konsekvenserne af klimaforandringer bliver større.
Læs også: Hvad er klima og klimaforandringer? Her er alt du bør vide
5 trends der vil sætte gang i den grønne omstilling i 2022
Se de fem teknologiske tendenser, der ifølge Telenor vil sætte gang i den grønne omstilling af samfundet i 2022 herunder.
Trend 1: Edge computing – lokale datacentre flytter nær kilden
Datacentre verden over står i dag for mere end én procent af verdens samlede energiforbrug. Det tal vil formentlig stige, men udviklingen kan bremses eller måske endda vendes takket være edge computing – det, at data behandles nær kilden.
Med edge computing skal data ikke transporteres på tværs af kloden for at blive analyseret og behandlet i datacentre. I stedet foregår behandlingen af data der, hvor enhederne er placeret – og dele af trafikken vil foregå over teleselskabernes 5G-netværk.
Trend 2: Øget efterspørgsel på grønne kompetencer
Ifølge Telenors forskningsenhed vil man i 2022 se en øget efterspørgsel på grønne kompetencer i erhvervslivet. Den udvikling er forårsaget af klimaforandringerne, som kræver, at mennesker, virksomheder og samfund konstant udvikler nye kompetencer og viden om bæredygtighed.
Flere virksomheder vil derfor tilbyde grønne kurser og korte uddannelser med fokus på klima.
Trend 3: Optimering af alt
Som led i klimakampen forudser Telenors forskningsafdeling, at der i 2022 vil opstå en krig blandt elektronikproducenter for at energieffektivisere deres produkter mest muligt. Det ses blandt andet hos chipproducenterne, hvor senest Apple har fokuseret særligt på, hvor meget regnekraft deres nye M1-chips leverer per watt – noget, der tidligere ikke er blevet skelet meget til.
Udviklingen er i tråd med Det Internationale Energiagenturs ønske om at skabe smartere og mere energieffektive elektriske apparater.
Trend 4: Greenfluencing
Greenfluencing er en ny trend, som vil sprede sig på de sociale medier i 2022, forudser Telenors forskningsenhed. Forventningen er, at et stort antal klimabevidste influencere og aktivister, som er dukket op på sociale medier, vil påvirke millioner af følgere til at træffe grønnere valg.
Forventningen er derfor også, at marketingafdelingerne og annoncekronerne vil kigge i retning mod de grønne influencere.
Trend 5: Virksomheder skal tage næste generations forventninger alvorligt
Hjemmearbejde er kommet for at blive, men det kan ramme særligt de unge hårdt. De får sværere ved at danne professionelle relationer og tilegne sig virksomhedens sprog og kultur, når store dele af kommunikationen foregår digitalt.
Mange virksomheder vil derfor opleve en ny generation af medarbejdere, som ikke har fået en ordentlig indkøring på deres nye arbejdspladser, og som derfor kan have det svært i en tid, hvor hjemmearbejde vinder udbredelse. Virksomheder, der ikke tager næste generations forventninger til nye arbejdsformer alvorligt, risikerer at møde den “store opsigelse”.
Læs også: Nyheder om klima og grøn teknologi