Dansk brintprojekt modtager 230 millioner kroner af EU
Opførelsen af et nyt elektrolyseanlæg på 100 megawatt har netop fået 30 millioner euro svarende til knap 230 millioner kroner i støtte fra EU’s Horizon 2020-program. Projektet GreenHyScale, som skal opføres i den grønne industri- og energipark GreenLab Skive, er det hidtil største af sin slags.
GreenLab Skive huser en forskningsplatform til at udvikle nye teknologier. Det sker sammen med en række partnere, der er førende inden for havvind og vedvarende energiløsninger: Green Hydrogen Systems, Energy Cluster Denmark, Lhyfe, Siemens Gamesa Renewable Energy, Equinor Energy, Imperial College London, Everfuel, Quantafuel og Euroquality. Også DTU er med i projektet.
Sol- og vindenergi skal omdannes til brint
Det nye anlæg benytter en af de såkaldte power-to-X-teknologier, som skal omdanne vedvarende sol- og vindenergi til det bæredygtige brændstof brint. Brint fremhæves som en vej til at undgå kulstof i sektorer, hvor det er vanskeligt kun at bruge ren elektricitet – det gælder for eksempel langdistancetransport og stålproduktion.
Brint fjerner vigtigt problem med sol- og vindenergi
Fordelen ved brint er også, at man kan komme et vigtigt problem ved sol- og vindenergi til livs. Vindmøller og solpaneler producerer nemlig varierende mængder af strøm på varierende tidspunkter af døgnet og året. Når man laver energi fra den type energikilder om til brint, kan strømmen gemmes i brinten for så på et andet tidspunkt at hente den ud igen.
Målet med projektet er at vise, hvordan man kan anvende og udnytte elektrolyse i stor skala – både på land og på vand. I dag spiller brint og grønne brændsler lavet af vind og sol stadig kun en lille rolle i energisystemet, men i løbet af få år ventes power-to-X at blive en stor og vigtig brik i fremtidens grønne puslespil.
Skal gøre brint billigere
Projektet skal også gerne være med til at sætte prisen på brint ned, så efterspørgslen stiger. Dermed kan der for alvor sættes gang i den grønne omstilling, lyder det fra Gregor Giebel, der er seniorforsker på DTU Vindenergi.
”Med dette elektrolyseanlæg kan vi producere brint, grøn metanol eller grøn ammoniak. Det kan anvendes til elektricitet eller bruges i procesindustrien og transportsektoren, hvor især den tunge trafik og skibsfarten kalder på grønne drivmidler,” forklarer han.
Det er i dag ikke sådan, at det er dyrere at tanke brint end benzin. Når man kigger på kilometerprisen, ligger den meget tæt på hinanden, lyder de seneste beregninger i følge FDM.
Den største udfordring lige nu, når det for eksempel gælder privatbiler, er, at en brintbil koster fra cirka 400.000 kroner. Brintbiler ventes dog at blive billigere de kommende år.
Skal kigge på samfundsmæssige perspektiver
Gregor Giebel og andre af DTU’s forskere skal være med i udviklingen af anlæggets elektrolysesystem, og de skal også være inde over udviklingen af driftsløsninger og gennemføre livscyklusvurderinger.
Derudover skal de undersøge, hvordan brintanlægget spiller sammen med de øvrige vedvarende energianlæg i GreenLab Skive, hvor det bliver knyttet sammen med erhvervsparkens anlæg og infrastruktur.
Her stopper det dog ikke. For at grønne løsninger som et brintanlæg for alvor batter noget, skal de spille sammen med det øvrige samfund. Derfor skal DTU’s forskere også se på de brede samfundsmæssige perspektiver ved at indføre teknologien.
Sebastian Koks Andreassen, direktør ved Green Hydrogen Systems, forklarer om projektet, at det ikke kun påvirker den danske energiomstilling, men at det også kan fremskynde Europas vej mod CO2-neutralitet inden 2050.
“Vi er stærkt overbeviste om, at resultaterne af dette projekt vil have en enorm indflydelse på at opnå den nødvendige skala for teknologisk fremskridt og vil bidrage til at sænke de nivellerede omkostninger for brint mod omkostningsmæssig ligestilling med fossile brændstoffer,” slår han fast.
Se også: Grøn teknologi gør bæredygtig udvikling muligt
Skal stå helt klar i 2024
I første omgang opføres et demonstrationsprojekt i GreenLab Skive på 6 megawatt, der efter planen skal stå færdigt i 2022. Derefter skal projektet opskaleres til et elektrolyseanlæg på 100 megawatt. Det færdige anlæg skal stå klart i 2024.
Se også: Nyheder om grøn teknologi