Dansk Power-to-X-flagskibsprojekt får 600 mio. kr. i støtte

Power-to-X-projektet Green Fuels for Denmark, som skal producere grønne brændstoffer på et elektrolyseanlæg og et CO₂-fangstanlæg i København, har fået tildelt 600 mio. kr. i støtte.

Dansk Power-to-X-flagskibsprojekt får 600 mio. kr. i støtte

Partnerskabet Green Fuels for Denmark, som Ørsted, SAS, Københavns Lufthavn, A.P. Møller – Mærsk, DFDS og DSV står bag, har netop fået tildelt såkaldt IPCEI-støtte på 600 mio. kr. fra Erhvervsstyrelsen.

Støtten er tildelt som en del af Danmarks deltagelse i det europæiske IPCEI-program. IPCEI står for Important Project of Common European Interest og er en pulje, hvor Europa-Kommissionen tildeler støtte til nationale projekter, som er af fælleseuropæisk interesse.

Læs også: Greentech: Disse grønne teknologier skal løse klimaproblemerne

Hvad er Power-to-X?

Power-to-X (PtX) er et begreb, som dækker over en række grønne teknologier, som bruger vedvarende energi til at producere grøn brint gennem elektrolyse. Brint kan derfra viderekonverteres til andre brændstoffer, ammoniak, metanol og grønt flybrændstof til transportsektoren og industrien og kemikalier som ammoniak til gødning og plastik til danske virksomheder.

Ammoniak kan for eksempel produceres kulstoffrit, mens man kan producere e-metanol til skibe eller e-kerosen til fly ved at tilsætte kulstof til brint under højt tryk og ved høj temperatur. Brændstofferne er CO₂-neutrale, når der benyttes biogent kulstof. Det vil sige kulstof, der ”fanges” på biogasanlæg, biomassefyrede kraftvarmeværker eller fra forbrænding af biologisk affald.

Begynder produktion af grønne brændstoffer næste år

Green Fuels for Denmark er et ambitiøst partnerskab ledet af Ørsted Hydrogen Green Fuels A/S, der skal realisere et elektrolyseanlæg og et CO₂-fangstanlæg til produktion af bæredygtige kulstofbaserede brændsler med henblik på forbrug af vedvarende brint inden for tung transport, blandt andet skibs- og luftfart.

Helt konkret skal der på Ørsteds Avedøreværk i København produceres brint, e-metanol og e-kerosin til tung transport og leveres biogent CO2 til produktion af e-metanol og e-kerosin.

De nye midler skal gå til at realisere projektets første faser på henholdsvis 10 megawatt, 100 megawatt og 300 megawatt. Projektet består af flere faser:

  • Fase 1 (10 MW) vil årligt levere 1 000 tons vedvarende brint til tung vejtransport
  • Fase 2a (100 MW i alt) vil årligt producere mere end 50 000 tons e-metanol til skibsfart og nok e-kerosin til potentielt at forsyne Danmarks første grønne indenrigsflyforbindelse med brændstof
  • Fase 2b planlægger at nå op på en akkumuleret kapacitet på 300-350 MW. Når fase 2b er i fuld drift, vil den producere mere end 100 000 tons e-metanol og e-kerosin i alt. Det svarer til mere end det samlede forbrug af brændstof til indenrigsflyvning i Danmark
  • Fase 3 – den fulde kapacitet på 1 300 MW – vil kunne producere 275 000 tons vedvarende brændstoffer om året

Mens kommerciel produktion af fase 1 allerede kan begynde i 2023, ventes fase 2a at gå i gang i 2025 og fase 2b i 2027.

Læs også: Stort Power-to-X-projekt i København fremrykkes to år

Nyt dansk eksporteventyr i vente

Der er store forhåbninger til ikke kun Green Fuels for Denmark-projektet, men Power-to-X-teknologien generelt.

Teknologien spås en helt central rolle i arbejdet på at levere de grønne brændstoffer, som der er akut behov for, til at sikre Europas regionale energiuafhængighed og bekæmpe klimaforandringerne.

Det færdige elektrolyseanlæg skal drives af 2-3 gigawatt havvind fra energiøen Bornholm. Da Danmark allerede er verdensledende inden for produktion af grøn strøm, som er en forudsætning for PtX, har landet fremragende forudsætninger for også at kunne indtage en styrkeposition inden for PtX.

Ud over Ørsted, A.P. Møller – Mærsk, Københavns Lufthavne, DFDS, DSV og SAS er Topsoe, Nel og Everfuel med i partnerskabet som teknologipartnere, mens COWI er videnspartner.

Læs også: Nyheder om klima og grøn teknologi