Maersks Stillstrom vil levere ladestationer til skibe
I løbet af 2022 vil Maersk Supply Service, der er en del A.P. Møller-Mærsk-gruppen, installere verdens første fuldskala offshore-ladestation til skibe.
Maersk Supply Service’s banebrydende nye selskab vil levere elektriske opladningsløsninger til skibe på havne, knudepunkter og offshore-energioperationer til offshore-området. Første prototype er en opladningsbøje, der skal være med til at reducere støj og CO2-udledning fra fartøjer.
Læs også: Disse grønne teknologier skal løse klimaproblemerne
Opladningsbøjen skal testes ved havvindmøllepark
Det er under deres nye venture-selskab Stillstrom, at A.P. Møller-Mærsk-gruppen, i samarbejde med energiselskabet Ørsted, skal teste en prototype af en bøje, der skal fungere som både fortøjningssted og ladestation for fartøjer, og har potentialet til at erstatte en betydelig mængde skibsbrændstof med grøn strøm.
Opladningsbøjen, der vil blive bygget i fuld skala, skal levere strøm om natten til et af Ørsteds serviceoperationsfartøjer (SOV) og dermed støtte Ørsteds mål om klimaneutral drift i 2025. Ørsted vil være ansvarlig for netintegrationen af opladningsbøjen. I løbet af 2022 skal opladningsbøjen integreres og testes ved en af Ørsteds havvindmølleparker, hvor den skal levere strøm til Ørsteds servicefartøjer om natten.
Selve opladningsbøjen er stor nok til at oplade et batteri- eller hybrid-elektrisk fartøj i SOV-størrelse. Samme løsning vil blive skaleret og tilpasset til at levere strøm til større fartøjer.
Skal reducere støj og CO2-udledning fra fartøjer
Store dele af den globale flåde er ved at gøre klar til at kunne lade op med strøm fra land, når fartøjerne ligger i havn – og derfor kommer nyheden om Stillstrom-opladningsbøjen på det helt rigtige tidspunkt.
International skibsfart står i dag for omkring 1,7 procent af den globale klimaforurening. Missionen med opladningsbøjen er at kunne er at fjerne 5,5 millioner tons CO2 inden for fem år efter kommerciel udrulning, og derudover eliminere partikler, NOx og SOx. Ved at erstatte fossile brændstoffer med grøn elektricitet elimineres stort set alle emissioner og støjforurening, mens bøjen er i brug.
“Bøjen tackler en lang række problematikker: Den reducerer udledning, fungerer som et sikkert fortøjningssted for fartøjer, øger energieffektiviteten og fjerner motorstøj. Løsningen kan også implementeres på globalt plan, og den kan tilpasses, i takt med at søfartssektoren bliver mere og mere hybrid og elektrificeret,” siger Jonas Munch Agerskov, Managing Director for Offshore Renewables hos Maersk Supply Service.
Læs også: Nyheder om klima og grøn teknologi