Nyt værktøj analyserer trafikmønstre og kortlægger grønnere ruter
Regeringen har sat et mål om, at Danmark skal nå en 70 procent reduktion i CO2-udledningen inden 2030. Det kræver store tiltag, og hvis målet skal indfries, skal der blandt andet gøres noget ved transportområdet. I Danmark står persontransport for cirka 20 procent af landets CO2-udledning. Det kræver altså grønnere alternativer på transportområdet for at komme tættere på klimamålet.
Læs også: Hvad er klima og klimaforandringer? Her er alt du bør vide
Værktøj giver indsigt i danskernes bevægelsesmønstre
Telia er klar med et nyt digitalt redskab, der måske kan hjælpe med at nå det mål. Travel Emissions Insights kalder Telia det nye tiltag, der af kommuner og regioner skal kunne tages i brug som blandt andet analyseredskab af danskernes bevægelsesmønstre og transportformer. Crowd Insights er teknologien, der indsamler data, der også kan bruges af private virksomheder til kommercielt brug.
”Travel Emission Insights er et virkelig spændende værktøj, som vi er stolte af at have udviklet. Vi tilbyder løsningen til eksempelvis kommuner og regioner, der ønsker at arbejde datadrevet med at reducere deres samlede CO2-aftryk. Mulighederne er mange, og alle tiltag vil være skridt i retning af, at vi som samfund kan komme tættere på at indfri vores klimamål”, siger Claus Jelle, Sales & Business Development Manager fra Telia Denmark.
Teknologien bygger på anonymiserede og aggregerede data indsamlet fra 16 millioner kunder på Telias mobilnetværk i Norden og Baltikum. Ud fra mobilitetsanalyser kan selskabet fastlægge antallet af mennesker på forskellige lokationer på et bestemt tidspunkt. Med den information vil man så kunne kortlægge bevægelsesmønstre og transportformer.
Læs også: Greentech: Disse grønne teknologier skal løse klimaproblemerne
Kan anvise bedre og grønnere transportalternativer
I løsningen Travel Emissions Insights samkøres data med den såkaldte CERO-model Climate and Economic Research in Organisations), der blev taget i brug i 2014 i dag bruges flittigt i grøn innovation og bæredygtige strategier. Modellen er en kombination af transportformer og rejsetider med modeller for CO2-udledning. Den kan dermed beregne sandsynligheden for folks valg af transportmiddel under forskellige omstændigheder og CO2-udledning for hver rejse.
Alt dette skal give offentlige instanser såvel som virksomheder mulighed for grønnere transportalternativer baseret på et solidt datagrundlag. Eksempler på tiltag kunne være nye transportformer i et område og udbygget offentlig trafik.
På det kommercielle plan vil en virksomhed ligeledes kunne bruge dette værktøj til at fremme infrastruktur eller eksempelvis analysere adfærd omkring virksomhedens lokation.
Telia forklarer, at al data er anonymiseret, og at retningslinjer og brug af information er i overensstemmelse med GDPR. Løsningen Crowd Insights bruger udelukkende gruppebaserede data og altså ikke information om individuelle brugere.
Læs også: Nyheder om klima og grøn teknologi