Eksperter: Disse faldgruber ved AI bør virksomheder undgå

Halvdelen af danske større virksomheder har allerede kastet sig over kunstig intelligens, men eksperter opfordrer nu virksomhederne til at tænke sig grundigt om.

Eksperter: Disse faldgruber ved AI bør virksomheder undgå

Flere og flere virksomheder bruger kunstig intelligens. Teknologien har da også mange fordele, men professor i it-virksomhed advarer om vigtige faldgruber, inden man begiver sig ud i AI-eventyret.

Det er i dag allerede halvdelen af alle danske virksomheder med mere end 100 ansatte, som bruger kunstig intelligens i en eller anden grad. Og hver tredje mindre og større virksomhed forventer samtidig at begynde at bruge AI i løbet af de kommende år, viser tal fra Dansk Industri.

Læs også: Hvad er kunstig intelligens? Sådan ser fremtiden med AI ud

Virksomheder skal tænke sig om, inden de bruger AI

Både it-sikkerhedsvirksomheden imt8 og Jens Myrup, der er professor i cybersikkerhed ved Institut for Elektroniske Systemer på Aalborg Universitet, opfordrer dog danske virksomheder til at tænke sig om, inden de rider med på AI-bølgen.

Hver anden virksomhed, som imt8 besøger, har ikke et komplet billede af de AI-relaterede risici, der findes. Derfor understreger it-sikkerhedsvirksomheden vigtigheden af at tænke sig godt om og overveje alle potentielle risici, inden man implementerer AI i virksomheden.

”It-sikkerhed er som en rullende bold, der hele tiden bevæger sig uventede steder hen. Det gælder også i forhold til AI,” siger Jacques D. Møller, der er AI specialist hos itm8, og tilføjer:

”Hvis der ikke er orden i penalhuset, når man begynder at indarbejde den kunstige intelligens, kommer man let ud i situationer, hvor den betingede adgang til data forsvinder. På den måde har man som virksomhed ikke styr på, hvem der kan se hvad.”

Professor i cybersikkerhed Jens Myrup er enig i den analyse:

”Kunstig intelligens er mange ting, og det bruges ofte forskellige steder i en organisation. Der findes adskillige modeller, som en virksomhed kan anvende, når man arbejder med AI, men får man ikke struktureret indsatsen professionelt, risikerer man utilsigtet at få delt passwords og andre følsomme data med de forkerte. Det kan have alvorlige konsekvenser,” siger han.

Læs også: Hvordan kommer kunstig intelligens til at udvikle sig?

Brug af AI kræver stærkt internt fokus

Ifølge Jacques D. Møller er der skrækeksempler på ting, som medarbejdere via kunstig intelligens kan få adgang til. Det kan blandt andet være kollegaers løn, potentielle nedskæringsplaner, verserende retssager samt ledelsesreferater.

Derfor skal man tænke sig godt om og have et stærkt internt fokus, inden man går i gang med AI i virksomheden.

”Der findes rigtig mange modeller for AI, herunder Microsoft Copilot for Microsoft 365, og folk ude i virksomhederne er ofte meget i tvivl om, hvad de skal anvende. Der skal laves en helt fast og stram struktur for, hvilke medarbejdere, der har adgang til hvilke mapper, så virksomhedens AI kan læse det korrekt,” siger Jacques D. Møller.

Læs også: Nyheder om kunstig intelligens