Hver femte teenager bruger YouTube og TikTok “næsten konstant”

Teenagere er klistret til mobilskærmen for at se videostreamingapps som YouTube og TikTok, viser ny undersøgelse - men de vender Facebook ryggen.

Hver femte teenager bruger YouTube og TikTok “næsten konstant”

Teenagere elsker særligt to sociale medier: YouTube og TikTok. Det har længe været en kendsgerning, og nu understreger en ny undersøgelse trenden.

Nye tal fra den uafhængige tænketank Pew Research Center viser nemlig, at næsten én ud af fem adspurgte teenagere, som bruger YouTube og TikTok, siger, at de bruger de to apps ”næsten konstant”.

Læs også: Sådan former teknologi samfundet og kaprer menneskers hjerne

Hver femte bruger YouTube og TikTok “næsten konstant”

Tallene, som er baseret på 1.500 amerikanere mellem 13 til 17 år, viser, at YouTube er det foretrukne sociale medie. Hele 93 procent bruger appen regelmæssigt.

Selv om det er det klart højeste tal for alle undersøgte apps, er det faktisk en nedgang på 2 procentpoint i forhold til samme undersøgelse, som blev foretaget sidste år.

Foto: Pew Research Center

16 procent af teenagerne, der bruger YouTube, oplyser, at de ”næsten konstant besøger eller bruger” videotjenesten.

TikTok indtager andenpladsen. 63 procent af respondenterne svarer, at de bruger det sociale medie. Blandt disse svarer 17 procent, at de bruger det sociale medie ”næsten konstant”.

Se også: Shop tech tilbehør på MyTrendyPhone

Foto: Pew Research Center

Andre sociale medier, der er i høj kurs hos teenagere, er Snapchat (60 procent) og Instagram (59 procent).

Læs også: ‘TikTok-hjerne’ kan ødelægge børns koncentrationsevne

Teenagere vender Facebook ryggen

Godt nok er Facebook fortsat det største sociale medie, men blandt teenagere forholder det sig helt anderledes. Hos dem har Facebook længe været et irrelevant socialt medie.

I 2014-2015 brugte 71 procent af teenagerne Facebook. Det tal er styrtdykket til 32 procent i 2022, og i 2023 er tallet stort set uændret. Her bruger 33 procent Facebook.

I samme periode har Meta, som ejer begge sociale medier, haft held med at skaffe mange nye brugere til Instagram, som er steget fra 41 procent til 60 procent. Men det opvejer ikke det store tab af unge brugere, der er sket på Facebook.

Læs også: Forældres phubbing-adfærd skaber mobilafhængighed hos børn

Forskellige præferencer ud fra køn, race og etnicitet

Undersøgelsen viser også, at der er forskellige præferencer for apps på tværs af køn, race og etnicitet.

Pigerne er mest interesserede i applikationerne BeReal, TikTok, Snapchat og Facebook end drengene. Omvendt er drengene mere interesserede i gaming-orienterede apps og sociale medier som Discord og Twitch, end pigerne er.

Foto: Pew Research Center

Også når man kigger på race og etnicitet, ses der forskelle. Omkring 80 procent af sorte teenagere bruger TikTok, mens det kun er 70 procent iblandt latinamerikanske teenagere og 57 procent blandt hvide teenagere.

Latinamerikanske teenagere er også mere tilbøjelige til at bruge WhatsApp, som også ejes af Meta, end sorte og hvide teenagere.

Små forskelle siden sidste år

Generelt tegner der sig et billede af, at landskabet for sociale medier ikke har rykket sig synderligt iblandt teenagere, når man sammenligner 2023-tallene med sidste års tal.

“Andelen af teenagere, der bruger disse platforme, har været relativt stabil siden foråret 2022, hvor centret sidst undersøgte disse emner. For eksempel er procentdelen af teenagere, der bruger TikTok, statistisk set uændret siden sidste år,” lyder det i undersøgelsen.

Læs også: Nyheder om mennesket og teknologi