Kvinde udsat for sexchikane i metaverset Horizon Worlds

Meta har lanceret Horizon World for alle - firmaets sociale medieplatform i VR, som er firmaets tidlige bud på et metavers. Men det er ikke helt uden problemer.

Meta, moderselskabet bag Facebook, åbnede i sidste uge op for sit første rigtige bud på it-gigantens metavers, som dog stadig er på et tidligt stadie af udviklingen. Horizon Worlds, som den sociale medieplatform hedder, har i længere tid været for et begrænset antal personer, der blev inviteret til at teste den virtuelle verden.

Kort før den 9. december, hvor alle over 18 år i USA og Canada kunne tage Horizons World i brug, opstod dog en af de første større kontroverser: Sexchikane. Det er et problem i den virkelige verden og har nu også vist sig at være et problem i metaverset, skriver MIT Technology Review.

En betatester rapporterede til Meta, at hun var blevet udsat for sexchikane i Metas virtuelle verden, som tidligere i udviklingen mindede mest om spillet Minecraft, men som siden har udviklet sig til en form for hybrid mellem spillene Roblox og den virtuelle verden OASIS VR fra Ready Player One.

Læs også: Sådan former teknologi samfundet og kaprer menneskers hjerne

Mellemrubrik

I den officielle Horizon-gruppe på Facebook, hvor betatesterede har kunnet give feedback, skrev offeret ifølge The Verge om sin oplevelse:

“Sexchikane på det almindelige internet er ikke for sjov, men at være i VR tilføjer endnu et lag, der gør begivenheden mere intens. Ikke alene blev jeg gramset på i går aftes, men der var også andre mennesker til stede, som støttede denne opførsel, hvilket fik mig til at føle mig isoleret på Plaza (et centralt samlingssted i Horizon Worlds, red.),” skrev hun.

Og offeret er bestemt ikke forkert i at tænke, som hun gør, mener Katherine Cross, som forsker i chikane på nettet ved University of Washington. Hun siger, at når VR er fordybende og ægte, er den giftige adfærd i miljøet også ægte.

“Når alt kommer til alt, er virtual reality-verdenernes natur sådan, at de er designet til at narre brugeren til at tro, at de befinder sig fysisk i et bestemt rum, at alle deres kropslige handlinger foregår i et 3D-miljø. Det er en del af grunden til, at følelsesmæssige reaktioner kan være stærkere i det rum, og hvorfor VR udløser de samme interne reaktioner i nervesystemer og psyken.”

Læs også: Sådan påvirker teknologi menneskers beslutningstagen

Hvem har ansvaret for sexchikane i metaverset?

Seksuelle overgreb og chikane i virtuelle verdener er dog ikke et nyt fænomen, og så længe man vil kunne gemme sig bag en computerskærm, er det ikke realistisk at forvente, at problemet vil forsvinde. Spørgsmålet er så bare, hvem der har ansvaret for at sikre, at brugerne føler sig trygge.

Det nærliggende svar vil være skaberen af tjenesten, Meta, men de har hidtil forsøgt at komme let over problemet ved at give brugerne redskaber til at føle sig selv trygge i det nye univers.

Brugerne skal holde hinanden i skak

“Vi ønsker, at alle i Horizon Worlds skal have en positiv oplevelse med sikkerhedsværktøjer, der er lette at finde – og det er aldrig brugerens skyld, hvis de ikke bruger alle de funktioner, vi tilbyder,” siger Kristina Milian, talsmand for Meta.

“Vi vil fortsætte med at forbedre vores brugergrænseflade og bedre forstå, hvordan folk bruger vores værktøjer, så brugerne kan rapportere ting nemt og pålideligt. Vores mål er at gøre Horizon Worlds sikker, og vi er forpligtet til at gøre netop det.”

Milian pointerer også, at alle brugere oplæres i at bruge funktionen Safe Zone, som de kan aktivere, hvis de føler sig truet. Når den er aktiveret, kan ingen røre dem, tale med dem eller interagere med dem på nogen måde, indtil de angiver, at de ønsker den sikre zone ophævet.

Katherine Cross forklarer, at det er det faktum, at offeret for sexchikane i Horizon Worlds netop ikke tænkte over at bruge disse værktøjer, er selve problemet. Hun finder det problematisk, at firmaer som Meta uddelegerer opgaven med at holde orden i den virtuelle verden til brugerne selv.

Selv om Horizon Worlds kun er et tidligt indblik i, hvordan fremtidens metavers – i hvert fald som Meta ønsker det – kommer til at se ud, er det tydeligt, at der allerede nu er nogle strukturelle problemer, der skal tages hånd om, inden alle bevæger sig ind i en fordybende virtuel verden.

Læs også: Nyheder om menensker og teknologi